Advania underleverandør i gigantisk skyprosjekt

Felleskjøpet velger Microsoft og iStone. Og Advania er klar til å delta i arbeidet med den store leveransen.Les pressemeldingen som i dag er gått ut om kontrakten.

Implementeringen av Microsoft Dynamics 365 som nytt forretningssystem hos Felleskjøpet kan være et av Europas største skyprosjekter. CEO Espen B. Hartz i Advania sier følgende:
Advania er klar for å bistå iStone i leveransen til Felleskjøpet. Det vil kreve kompetanse, prosjektsmidighet og godt samarbeid med alle involverte parter. Vi er motiverte og gleder oss til å spille hverandre gode!

Følgende pressemelding er i dag sendt ut:

Felleskjøpet velger Microsoft og iStone

Oslo, 4.12.2017: Felleskjøpet har valgt å bytte ut sine egenutviklede forretningssystemer med en totalløsning basert på ERP-løsning fra Microsoft. iStone har fått oppdraget med å levere prosjektet.

For få dager siden signerte iStone en stor leveranseavtale med Felleskjøpet Agri rundt design og implementering av en ny forretningsløsning. Prosjektet, som vil gå over flere år, blir et av de mest interessante iStone har gjennomført her til lands, ikke minst siden løsningen i stor grad vil være skybasert. Arbeidet som skal utføres blir så omfattende at Advania blir med i leveransen. 

– Dette er et såpass stort prosjekt at vi har fått med oss Advania på leveransesiden. Dette blir et faglig svært interessant prosjekt, samtidig som det bekrefter Microsoft og Dynamics sin posisjon i det aller øverste ERP-segmentet, sier CEO Tor Arnstorp i iStone.

– Felleskjøpet Agri har sett verdien av en helhetlig løsning for virksomheten. Vi ser en økende interesse for Microsoft Dynamics, ikke minst på grunn av mulighetene som tilbys gjennom skytjenester i tillegg til lokale løsninger, sier Helge Solbakken, direktør for Microsoft Dynamics i iStone.

 

Fra egenutviklet til plattform

Felleskjøpet har frem til nå benyttet egenutviklede forretningsløsninger for sin drift. 

– Dagens forretningsløsninger hos Felleskjøpet er basert på Cobol, et svært stabil og robust system. Etter mange år i drift begynner det å bli utfordrende å finne kompetanse på løsningen, noe som gjør videre utvikling utfordrende. Felleskjøpet er en virksomhet med svært mange forretningsområder, og dette krever at vi utvikler et smidig forretningssystem med gode integrasjonsmuligheter, sier IT-direktør Christen Rehn i Felleskjøpet Agri.

Ønsket og behovet om å modernisere ERP-plattformen har kommet gradvis. Eksisterende løsning fungerer fremdeles svært stabilt og således har Felleskjøpet kunnet gjøre en grundig evaluering før valget av ny plattform ble tatt. Ikke minst ønsket Felleskjøpet å vurdere de nye leveransemodellene, spesielt bruk av nettskyen.

iStone ser en utvikling hvor markedet i økende grad ønsker svært integrasjonsvennlige plattformer. Noen kunder velger å modernisere sine eksisterende løsninger, mens andre med eldre og egenutviklede systemer ser seg om etter helt nye plattformer som kan tilpasses fra grunnen av.

– Vi er i stand til å bistå med alle typer prosjekter, enten det er å legge integrasjonslag på toppen av eksisterende løsninger eller implementering av helt nye løsninger. For Felleskjøpet bygger vi løsningen fra bunnen av, sier Solbakken.


Landbrukskjempe

Felleskjøpet har en omsetning på 15 milliarder og 3150 ansatte og er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. 

– Avtalen med Felleskjøpet er den største, og kanskje viktigste, vi har signert i vår tiårige historie. Vi har alle de nøkkelkompetansene som kreves, men er samtidig ydmyke overfor størrelsen på arbeidet som nå skal leveres, sier konsernsjef Markus Jakobson i iStone.

 

For mer informasjon vennligst ta kontakt med:

Espen B. Hartz, CEO Advania Norway, phone: +47 93 02 96 88 , e-mail: espen.hartz@advania.no
Tor Arnstorp, CEO iStone, tel: +47 982 63 100, e-post: tor.arnstorp@istone.com
Markus Jakobson, konsernsjef i iStone, tel: +46 706-17 30 52, e-post: markus.jakobson@istone.com

 

Om iStone
iStone er et svensk virksomhets- og IT-konsern med over 600 ansatte i et titalls land verden over og omsetter for ca. 800 millioner SEK. Våre kompetente konsulenter implementerer og oppgraderer utvalgte og markedsledende løsninger og hjelper kunden med å utvikle sin forretning. Alt med utgangspunkt i dyp system- og bransjekunnskap, svært godt utviklet metodikk og med langsiktig helhetsansvar. Microsoft Dynamics er et av systemene iStone er spesialisert på og har i Norge særlig kompetanse og erfaring innen Food&Beverage og detaljhandel. 
Columbus har lagt inn et bud for kjøp av iStone, men dette effektueres kun når 90 prosent av aksjonærene godtar budet. Dette forventes å skje innen 2. januar 2018. www.istone.com 

Foto: Felleskjøpet
 

More ...
105:This article is not in any of the categories allowed for display!

Nytt ERP-system, nytt hjerte

Sentralt for GC Rieber var det å finne en leverandør og et system som kunne legge til rette for prosesser som foregår både på tvers av selskaper i konsernet GC Rieber og i det enkelte selskap. Microsoft Dynamics AX er et forretningssystem som håndterer organisasjoner som er både konsern og et konglomerat av selskaper på samme tid, slik som GC Rieber.

Ingen toppstyrt prosess
Og det var ute i forretningsenhetene det hele startet. I økende grad opplevde de ansatte behov for et mer fleksibelt og oppdatert system. Mangel på presis informasjon, og det å måtte gjøre flere operasjoner om og om igjen, var årsaken til ønsket om ny løsning i GC Rieber.

Likevel kan det oppleves tungt å skulle skifte ut det systemet man er kjent med over tid. Det kan være som å skulle bytte ut den gamle Forden som du kjenner alle lyder og triks med. Men etter hvert som hostingen tiltar, og venner ikke lenger vil sitte på med deg, er det på tide med ny bil. Slik er det også med forretningssystemer som styrer kjerneprosessene i virksomheten din. De må ikke utgjøre en sikkerhetsrisiko, men sørge for at du kommer effektivt dit du skal.

“Et komplekst konsern” blir GC Rieber gjerne omtalt som, selskapet som gjennom generasjoner har drevet næringsutvikling i Norge og globalt. Nå skal konsernet ta i bruk et forretningssystem som kommer til å endre hverdagen både for ansatte og kunder. Dette er også noe selskapets toppsjef ønsker å få til, å utvikle endringsevnene samtidig som leveransekraften øker.

Konkurransedyktig
– Vårt mål er at samarbeidet med Advania skal gjøre GC Rieber mer fremoverlent. Forretningssystemet er selve hjertet i en virksomhet, og mer presis og komplett informasjon gjør at vi blir effektive i arbeidsprosessene våre og dermed mer konkurransedyktig i forhold til våre konkurrenter, sier administrerende direktør Paul-Christian Rieber i GC Rieber

Store prosjekter innen eiendom og shipping er dagligdags for GC Rieber. Men å implementere ny ERP-system skjer kanskje bare hvert 10. år, eller én gang hver generasjon i det familiedrevne konsernet. Noen vil sågar sammenlikne skiftet med en hjertetransplantasjon. Det er trolig årsaken til at administrerende direktør Paul-Christian Rieber gir prosjektet viktighetsgrad 10 på en skala fra 1 til 10.

Og når GC Rieber nå gjennomfører dette prosjektet og klargjør selskapet for den moderne tidsalder, er det også med tanke på at egne ansatte skal ha et effektivt og godt arbeidsverktøy. At nytt IT-system kan møte utfordringer kjenner mange ledere til, og i GC Rieber anerkjenner man derfor betydningen av å involvere og sørge for åpen og tydelig kommunikasjon – både internt i bedriften og med leverandøren Advania.

More ...

SentralDistribusjon

Bøker, bøker,bøker

Hos Sentraldistribusjon på Brobekk handler alt om bøker. Rettere sagt; alt handler om å flytte bøker og håndtering av transaksjoner knyttet til bøker. På hovedlageret i Oslo finnes rundt 19 millioner bøker tilgjengelig til enhver tid, eller rundt 40.000 titler.På oppdrag for forlag og bokklubber distribueres bøkene ut til bokhandlere og forbrukere over hele landet, til et marked som møter nye utfordringer og stadig krever raskere og mer presis levering. IT-sjef Nils Bjerén forteller at det automatiske plukk- og ordresystemet så godt som aldri gjør feil. – Systemet fungerer imponerende bra. Det lille vi har av reklamasjoner er knyttet til fysiske skader på forsendelser, forteller han. Så har da også Sentraldistribusjon investert i det som kanskje er Nord-Europas mest moderne forsendelsesystem. Her fylles hver kasse til hver mottager automatisk,strekkodelesere sikrer oversikt over hvor hver bok befinner seg, og skjermer og lyssignaler i produksjonslinjene viser detaljinformasjon om hver forsendelse.Roboter og mennesker med raske hender arbeider side om side, for også sekundene teller. For mottageren er det alt annet enn likegyldig om forsendelsen kommer lille julaften eller tredje juledag, eller om den ene bokhandleren i tettstedet får sin forsendelse med bestselgere to timer før den andre. Julesalg, mammutsalg og skolestart er milepælene gjennom året, og alt er dimensjonert for også å kunne håndtere volumtoppene.

– Bokbransjen har mange særtrekk og kravstore kunder, og vi har arbeidet målrettet gjennom mange år for å strømlinje logistikken og datahåndteringen for forlag, bokklubber og andre oppdragsgivere, sier Jan Erik Stokke, økonomi- og administrasjonssjef hos Sentraldistribusjon.

Syv år med Axapta

Siden 2005 har Sentraldistribusjon benyttet Microsoft Dynamics AX som ERP-system. Nylig oppgraderte de til siste versjon, AX 2009, og ser at det gir nye, positive effekter. IT-sjef Nils Bjerén forteller at de opprinnelig valgte Axapta fordi det var godt tilrettelagt for tilpasning til bransjens mange spesielle krav. –Det var viktig for oss med et system som kunne tilpasses bransjens fastprissystem og rabattordninger. Andre utfordringer er at vi må levere tilnærmet samtidig til nærliggende bokhandlere, og at det er en kraftig økning i antallet mottakersteder, fordi vi også leverer direkte til forbrukeren. Våre systemer må også ta hensyn til at vi aldri eier bøkene, det er det forlagene som gjør, inntil leveransen er framme hos mottageren. Likevel håndterer vi ofte pengestrømmen for kundene våre, slik at vi både er data- og logistikkpartner,sier han. Satsingen de siste årene har gitt positive omsetnings utslag, fra 115 millioner kroner i 2006 til 167 millioner kroner i 2009. Den årlige gateverdien for bøkene som distribueres via Sentraldistribusjon er over 1,5 milliarder kroner.

Fleksibelt system

Hva er det som gjør Dynamics AX spesielt velegnet for deres bransje? – Først og fremst fleksibilitet,svarer Jan Erik Stokke. Han forteller at Sentraldistribusjon gjennomførte et forprosjekt med et annet og mer omfattende system, men valgte å satse på Dynamics AX fordi det ga gode muligheter for tilpasning til bransjens særpreg og Sentraldistribusjons øvrige systemer. – Vi har investert stort i plukksystemer og IT-systemer som gir oss konkurransefortrinn. For bransjen er det heltavgjørende at det finnes distributører som kan flytte varer og transaksjoner raskt og riktig. Axapta har vist seg å gi oss den fleksibiliteten vi forventet da vi valgte systemet, og med den nye versjonen ser vi at mange av våre tilpasninger nå er blitt standardløsninger og at systemet er forberedt for våre fremtidige utfordringer. Det gjør det enklere å utvikle logistikksystemene våre videre, slik at vi forblir ledende i en bransje der netthandel, e-bøker og andreutviklingstrekk vil påvirke de neste årene. Dessuten opplever vi at konsulentene hos Advania forstår virksomheten vår og utfordringene våre, og alltid gir oss høy prioritet, sier Jan Erik Stokke.

Sentraldistribusjon har hovedlager, produksjon og hovedkontor i Oslo, samt lager og produksjon på Skarnes. Selskapet eies av Cappelen Damm AS, og ble etablert i 1989.Forretningsideen er å tilby forlags distribusjon og direktedistribusjon. Forlags distribusjon inkluderer et totalsystem for distribusjon av bøker etter et fast mønster til alle landets bokhandlere, også inkludert fjerde parts logistikk og transaksjons håndtering for kundene. Direktedistribusjon inkluderer lagring og distribusjon for aktører som selger bøker direkte i konsumentmarkedet, inkludert tredjeparts logistikk. I 2009 distribuerte Sentraldistribusjon 13,7 millioner bøker, og omsatte logistikk- og datatjenester for 167,2 millioner kroner.