Advania underleverandør i gigantisk skyprosjekt

Felleskjøpet velger Microsoft og iStone. Og Advania er klar til å delta i arbeidet med den store leveransen.Les pressemeldingen som i dag er gått ut om kontrakten.

Implementeringen av Microsoft Dynamics 365 som nytt forretningssystem hos Felleskjøpet kan være et av Europas største skyprosjekter. CEO Espen B. Hartz i Advania sier følgende:
Advania er klar for å bistå iStone i leveransen til Felleskjøpet. Det vil kreve kompetanse, prosjektsmidighet og godt samarbeid med alle involverte parter. Vi er motiverte og gleder oss til å spille hverandre gode!

Følgende pressemelding er i dag sendt ut:

Felleskjøpet velger Microsoft og iStone

Oslo, 4.12.2017: Felleskjøpet har valgt å bytte ut sine egenutviklede forretningssystemer med en totalløsning basert på ERP-løsning fra Microsoft. iStone har fått oppdraget med å levere prosjektet.

For få dager siden signerte iStone en stor leveranseavtale med Felleskjøpet Agri rundt design og implementering av en ny forretningsløsning. Prosjektet, som vil gå over flere år, blir et av de mest interessante iStone har gjennomført her til lands, ikke minst siden løsningen i stor grad vil være skybasert. Arbeidet som skal utføres blir så omfattende at Advania blir med i leveransen. 

– Dette er et såpass stort prosjekt at vi har fått med oss Advania på leveransesiden. Dette blir et faglig svært interessant prosjekt, samtidig som det bekrefter Microsoft og Dynamics sin posisjon i det aller øverste ERP-segmentet, sier CEO Tor Arnstorp i iStone.

– Felleskjøpet Agri har sett verdien av en helhetlig løsning for virksomheten. Vi ser en økende interesse for Microsoft Dynamics, ikke minst på grunn av mulighetene som tilbys gjennom skytjenester i tillegg til lokale løsninger, sier Helge Solbakken, direktør for Microsoft Dynamics i iStone.

 

Fra egenutviklet til plattform

Felleskjøpet har frem til nå benyttet egenutviklede forretningsløsninger for sin drift. 

– Dagens forretningsløsninger hos Felleskjøpet er basert på Cobol, et svært stabil og robust system. Etter mange år i drift begynner det å bli utfordrende å finne kompetanse på løsningen, noe som gjør videre utvikling utfordrende. Felleskjøpet er en virksomhet med svært mange forretningsområder, og dette krever at vi utvikler et smidig forretningssystem med gode integrasjonsmuligheter, sier IT-direktør Christen Rehn i Felleskjøpet Agri.

Ønsket og behovet om å modernisere ERP-plattformen har kommet gradvis. Eksisterende løsning fungerer fremdeles svært stabilt og således har Felleskjøpet kunnet gjøre en grundig evaluering før valget av ny plattform ble tatt. Ikke minst ønsket Felleskjøpet å vurdere de nye leveransemodellene, spesielt bruk av nettskyen.

iStone ser en utvikling hvor markedet i økende grad ønsker svært integrasjonsvennlige plattformer. Noen kunder velger å modernisere sine eksisterende løsninger, mens andre med eldre og egenutviklede systemer ser seg om etter helt nye plattformer som kan tilpasses fra grunnen av.

– Vi er i stand til å bistå med alle typer prosjekter, enten det er å legge integrasjonslag på toppen av eksisterende løsninger eller implementering av helt nye løsninger. For Felleskjøpet bygger vi løsningen fra bunnen av, sier Solbakken.


Landbrukskjempe

Felleskjøpet har en omsetning på 15 milliarder og 3150 ansatte og er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. 

– Avtalen med Felleskjøpet er den største, og kanskje viktigste, vi har signert i vår tiårige historie. Vi har alle de nøkkelkompetansene som kreves, men er samtidig ydmyke overfor størrelsen på arbeidet som nå skal leveres, sier konsernsjef Markus Jakobson i iStone.

 

For mer informasjon vennligst ta kontakt med:

Espen B. Hartz, CEO Advania Norway, phone: +47 93 02 96 88 , e-mail: espen.hartz@advania.no
Tor Arnstorp, CEO iStone, tel: +47 982 63 100, e-post: tor.arnstorp@istone.com
Markus Jakobson, konsernsjef i iStone, tel: +46 706-17 30 52, e-post: markus.jakobson@istone.com

 

Om iStone
iStone er et svensk virksomhets- og IT-konsern med over 600 ansatte i et titalls land verden over og omsetter for ca. 800 millioner SEK. Våre kompetente konsulenter implementerer og oppgraderer utvalgte og markedsledende løsninger og hjelper kunden med å utvikle sin forretning. Alt med utgangspunkt i dyp system- og bransjekunnskap, svært godt utviklet metodikk og med langsiktig helhetsansvar. Microsoft Dynamics er et av systemene iStone er spesialisert på og har i Norge særlig kompetanse og erfaring innen Food&Beverage og detaljhandel. 
Columbus har lagt inn et bud for kjøp av iStone, men dette effektueres kun når 90 prosent av aksjonærene godtar budet. Dette forventes å skje innen 2. januar 2018. www.istone.com 

Foto: Felleskjøpet
 

More ...
105:This article is not in any of the categories allowed for display!

Nytt ERP-system, nytt hjerte

Sentralt for GC Rieber var det å finne en leverandør og et system som kunne legge til rette for prosesser som foregår både på tvers av selskaper i konsernet GC Rieber og i det enkelte selskap. Microsoft Dynamics AX er et forretningssystem som håndterer organisasjoner som er både konsern og et konglomerat av selskaper på samme tid, slik som GC Rieber.

Ingen toppstyrt prosess
Og det var ute i forretningsenhetene det hele startet. I økende grad opplevde de ansatte behov for et mer fleksibelt og oppdatert system. Mangel på presis informasjon, og det å måtte gjøre flere operasjoner om og om igjen, var årsaken til ønsket om ny løsning i GC Rieber.

Likevel kan det oppleves tungt å skulle skifte ut det systemet man er kjent med over tid. Det kan være som å skulle bytte ut den gamle Forden som du kjenner alle lyder og triks med. Men etter hvert som hostingen tiltar, og venner ikke lenger vil sitte på med deg, er det på tide med ny bil. Slik er det også med forretningssystemer som styrer kjerneprosessene i virksomheten din. De må ikke utgjøre en sikkerhetsrisiko, men sørge for at du kommer effektivt dit du skal.

“Et komplekst konsern” blir GC Rieber gjerne omtalt som, selskapet som gjennom generasjoner har drevet næringsutvikling i Norge og globalt. Nå skal konsernet ta i bruk et forretningssystem som kommer til å endre hverdagen både for ansatte og kunder. Dette er også noe selskapets toppsjef ønsker å få til, å utvikle endringsevnene samtidig som leveransekraften øker.

Konkurransedyktig
– Vårt mål er at samarbeidet med Advania skal gjøre GC Rieber mer fremoverlent. Forretningssystemet er selve hjertet i en virksomhet, og mer presis og komplett informasjon gjør at vi blir effektive i arbeidsprosessene våre og dermed mer konkurransedyktig i forhold til våre konkurrenter, sier administrerende direktør Paul-Christian Rieber i GC Rieber

Store prosjekter innen eiendom og shipping er dagligdags for GC Rieber. Men å implementere ny ERP-system skjer kanskje bare hvert 10. år, eller én gang hver generasjon i det familiedrevne konsernet. Noen vil sågar sammenlikne skiftet med en hjertetransplantasjon. Det er trolig årsaken til at administrerende direktør Paul-Christian Rieber gir prosjektet viktighetsgrad 10 på en skala fra 1 til 10.

Og når GC Rieber nå gjennomfører dette prosjektet og klargjør selskapet for den moderne tidsalder, er det også med tanke på at egne ansatte skal ha et effektivt og godt arbeidsverktøy. At nytt IT-system kan møte utfordringer kjenner mange ledere til, og i GC Rieber anerkjenner man derfor betydningen av å involvere og sørge for åpen og tydelig kommunikasjon – både internt i bedriften og med leverandøren Advania.

More ...

Fra kaos til struktur med PMAX

Skreddersydd for eiendom

Microsoft Dynamics AX med bransjemodulen PMAx er et komplett økonomisk og administrativt forvaltningssystem for eiendomsbransjen. Brukergrensesnittet er Microsoft Outlook-basert og pakken er tett integrert med Microsoft Office. Løsningen er modulbasert slik at kunder kan velge funksjoner ut fra sine spesifikke behov.

”Alle hos oss er innom systemet daglig – til kundeoppfølging, kontrakts arkiv, regnskap og prosjektoppfølging på både selskap og portefølje”, forteller IKT-sjef Henning Bodin i Rom Eiendom AS.

”For ledelsen er rapporteringsløsningen et svært nyttig verktøy. De bruker den som rapporteringsløsning og som et styringsverktøy, der de både ser hvilke bygg som har høye kostnader og hva som må til for å redusere de. Rapportene viser også hvilke bygg vi bør eller kan selge”, sier han videre.

Brukervennlig løsning

Bransjeløsningen PMAx fungerer som en modul i Microsoft Dynamics AX. På den måten får Rom Eiendom både fagsystem og ERP system i ett. ERP-funksjonene gir de alle administrative verktøy, en omfattende rapporteringsløsning, strategiske styringsverktøy og tilgang via nettleser. Det siste gjør at brukerne har tilgang til løsningen uavhengig av hvor de er og hvilken maskin de sitter på.”Rapporteringsrommet er svært brukervennlig, også for endring av oppsett og redigering. Det er trendpiler, trafikklys, fine farger og lett å se tallene”, sier Porteføljeanalytiker Hege Messel Grande.

Microsoft Dynamics AX er et moderne, modulbasert ERP-system som passer godt til behovene hos en eiendomsforvalter”I tillegg til modulene finans, kunde og leverandør bruker vi CRM, anlegg og prosjekt. I anleggsmodulen følger vi opp både regnskapsmessige og skattemessige verdier. Den beregner avskrivninger og lager grunnlag for saldoskjema. Alt er automatisk, noe som er en helt nødvendig når vi har så mange bygg” sier regnskapskontroller Mona Linnerud Hartvigsen.

”Hvert år går 20 000 inngående fakturaer og 15 000 innbetalinger gjennom systemet. Da er det viktig å ha en komplett kostnadsoversikt”.

Fra kaos til struktur

For Fagansvarlig Forvaltning Sylvain Todesco er det beste med den nye løsningen at det er svært enkelt å dele informasjon med andre.”I CRM-modulen kan du logge telefonsamtaler og andre henvendelser slik at den som kommer og skal overta en sak vet akkurat hva som har skjedd på saken”, forklarer han.

”Med PMAx budsjett har vi gått fra kaos til struktur. Den største gevinsten har vi fått med avregningsmodulen. Når du har 2000 kontrakter fordelt på 1200 bygg må du ha et system du kan stole på, som er veldig brukervennlig og som gir deg oversikt for hvert enkelt leieforhold. Vi har gått fra å bruke et par måneder til å bruke et par uker på dette”, sier Sylvain Todesco.

Sparer to IT-årsverk

”Da vi anskaffet Microsoft Dynamics AX med PMAx, fikk vi en fullstendig integrert løsning og slapp enkeltstående applikasjoner”, fremhever IKT-sjef Bodin.

”Fordelen er at vi kan fokusere på én teknologi, i dette tilfellet Microsoft teknologi. Vi slipper å bygge opp kompetanse på flere ulike teknologier og applikasjoner og kan holde IT-avdelingen liten. Skulle vi hatt flere enkeltstående applikasjoner, måtte vi vært minst to stykker til”, sier han.

Rom Eiendom AS er NSBs eiendomsselskap. Rom eier og forvalter 1200 bygg rundt om i Norge, til en samlet verdi av 7 milliarder kroner. Eiendomsporteføljen er på 730 000 kvadratmeter. Utviklingsportefølje utgjør om lag 70 tomter med et utbyggingspotensial på mer enn to millioner kvadratmeter gulvareal.Rom Eiendom har 80 ansatte. Hovedkontoret er i Oslo sentrum og regionskontorer i Bergen, Kristiansand, Stavanger og Trondheim.