Advania satser på PMAx!

Aase Herø har passert 100 dager i rollen som Product Manager for PMAx. Les hva hun forteller om overgangen fra rollen som kunde til leverandør - og hva hun tenker blir viktig i arbeidet med Advanias tilbud til eiendomsforvaltere.

I januar kom Aase Herø fra Stiansen Eiendom som har vært kunde av Advania gjennom mange år.

"Jeg hadde jo jobbet tett med Advania med PMAx 2012 og noe av det jeg synes var morsomst var å se inn i løsningen, finne ut hvordan ting burde ha vært og komme rundt problemer. Jeg så Advania som en gyllen mulighet for å kombinere ny jobb med å finne mer ut av den nye PMAx-løsningen."

Hvordan har du opplevd overgangen fra å være kunde til å bli leverandør?
"Egentlig ikke så forskjellig. Jeg tror vi med fordel bør viske ut skillene i måten vi tenker på. Alle kundene våre har jo butikk, de har sluttbrukere som de er opptatt av." Aase forteller at hun kjente til satsingen på Microsofts nye plattform Dynamics 365. "Jeg ville aldri valgt Advania hvis ikke selskapet satset på 365 og på eiendomsmarkedet. Det er bra det vi gjør nå, vi gjør et skikkelig løft og har en rettmessig plass i markedet."

PMAxs Product Manager forteller at mange eiendomskunder er interessert i å dele med hverandre, dele tips og triks og ha mulighet for sparring med likesinnede. Derfor vil hun revitalisere PMAx Brukerforum og inviterer til ny oppstart i juni.

"Brukerforum er kundenes arena, Advania skal bare fasiliteter. Samtidig er dette forumet viktig for oss, her har vi mulighet for å plukke opp signaler, gå i dialog med kundene uten av vi nødvendigvis har salgshatten på hele tiden. Å være tilgjengelige som tydelige fagpersoner, som rådgivere blir viktig. Kundene snakker jo likevel sammen, det vet jeg som har deltatt i slike samtaler! Ved at vi er tilstede bygger vi relasjon."

Hvor trykker skoen mest hos eiendomsforvalterne?
For controllerne handler det om å få en oversikt som viser en sannhet; hva er leid ut til hvem og hvor lenge løper avtalene. Videre er det avgjørende at moms er korrekt og systemet tilrettelegger for å optimalisere bruk av eiendommene samt planlegging fremover. Mens CEOene vil vite hvor ressursene går, hva som er flaskehalser, vil selgerne ha lett tilgang på informasjon og godt samspill mellom CRM og PMAx. "PMAx 365 viser dette helhetlige, oppdaterte bildet", slår Aase fast.

Målet er det samme for Advania som for kundene, at systemet forbedrer deres hverdag. "Kundene våre har ingen urimelige krav, de vil bare få maks ut av investeringen sin i PMAx.

Ifølge Aase Herø medfører PMAx 365 en helt ny modell hvor prosessene er lengre og hvor best practise blir avgjørende. "Derfor skal vi snakke med kundene om hva de ser for seg for egen butikk de nærmeste årene, og sørge for å møte deres behov når vi utformer roadmap og gjør utviklingen."

Global satsing
PMAx 365 skal tilbys på det globale markedet. Advania omfavner kombinasjonen egenutvikling standard løsning og med Microsofts moderne plattform når selskapet sikter mot sertifisering av PMAx i Microsoft-tjenesten AppSource.

PMAx 365 fordrer standardfunksjonalitet for eiendomsbransjen. Og her mener Aase at Advania leverer: "Vi er gode på regnskap, gode på forvaltning og areal. Vi dekker det hele. PMAx 365 leverer godt på standard. Så skal vi naturligvis kontinuerlig utvikle løsningen, slik man gjør med skybaserte produkter."

Ifølge Aase medfører ikke den globale satsingen behovet for å utvide funksjonaliteten i PMAx. Dette fordi norske eiendomsforvaltere er langt fremme. Moms, valuta og renter må naturligvis tilpasses lokale forhold, men dette er ikke vanskelig å få til.

Skybasert
Microsoft Dynamics har flyttet opp i skyen og PMAx 365 utnytter til fulle det store potensialet i Microsofts smarte forretningsløsninger. Aase opplever at kundene ikke bekymrer seg for at løsningen er blitt skybasert. "De er ikke opptatt av hvor serverne er, men setter pris på at det ikke blir flere oppgraderinger." Med PMAx 365 vil løsningen i stedet kontinuerlig oppdateres.

"Med PMAx 365 vil kundene oppleve å kunne forlate en mengde nisjeløsninger, i stedet får de alt i en plattform. Dette er stort, vi går til markedet med økt verdi med denne plattformen: Vi gir kundene en løsning som frigjør tid til verdiskaping. I stedet for administrasjon kan de fokusere på det som generer inntekt, på få ned ledigheten på eiendom og tilby flere tjenester knyttet til dette."

Business Intelligence (BI) blir avgjørende for at kundene kan få generer gode, tilgjengelig rapporter. Advania kan også bistå kundene med å analysere regnskapet og se hvor mye som brukes på drift og systemer, og hva de har å vinne på endring.
"Eiendomsselskapene har stort planer for fremtiden, vi gleder oss til videre samarbeid!», avslutter Aase Herø.

 

Aase Herø

Foto: Allers

Ler mer om PMAx 365

More ...

Advania underleverandør i gigantisk skyprosjekt

Felleskjøpet velger Microsoft og iStone. Og Advania er klar til å delta i arbeidet med den store leveransen.Les pressemeldingen som i dag er gått ut om kontrakten.

Implementeringen av Microsoft Dynamics 365 som nytt forretningssystem hos Felleskjøpet kan være et av Europas største skyprosjekter. CEO Espen B. Hartz i Advania sier følgende:
Advania er klar for å bistå iStone i leveransen til Felleskjøpet. Det vil kreve kompetanse, prosjektsmidighet og godt samarbeid med alle involverte parter. Vi er motiverte og gleder oss til å spille hverandre gode!

Følgende pressemelding er i dag sendt ut:

Felleskjøpet velger Microsoft og iStone

Oslo, 4.12.2017: Felleskjøpet har valgt å bytte ut sine egenutviklede forretningssystemer med en totalløsning basert på ERP-løsning fra Microsoft. iStone har fått oppdraget med å levere prosjektet.

For få dager siden signerte iStone en stor leveranseavtale med Felleskjøpet Agri rundt design og implementering av en ny forretningsløsning. Prosjektet, som vil gå over flere år, blir et av de mest interessante iStone har gjennomført her til lands, ikke minst siden løsningen i stor grad vil være skybasert. Arbeidet som skal utføres blir så omfattende at Advania blir med i leveransen. 

– Dette er et såpass stort prosjekt at vi har fått med oss Advania på leveransesiden. Dette blir et faglig svært interessant prosjekt, samtidig som det bekrefter Microsoft og Dynamics sin posisjon i det aller øverste ERP-segmentet, sier CEO Tor Arnstorp i iStone.

– Felleskjøpet Agri har sett verdien av en helhetlig løsning for virksomheten. Vi ser en økende interesse for Microsoft Dynamics, ikke minst på grunn av mulighetene som tilbys gjennom skytjenester i tillegg til lokale løsninger, sier Helge Solbakken, direktør for Microsoft Dynamics i iStone.

 

Fra egenutviklet til plattform

Felleskjøpet har frem til nå benyttet egenutviklede forretningsløsninger for sin drift. 

– Dagens forretningsløsninger hos Felleskjøpet er basert på Cobol, et svært stabil og robust system. Etter mange år i drift begynner det å bli utfordrende å finne kompetanse på løsningen, noe som gjør videre utvikling utfordrende. Felleskjøpet er en virksomhet med svært mange forretningsområder, og dette krever at vi utvikler et smidig forretningssystem med gode integrasjonsmuligheter, sier IT-direktør Christen Rehn i Felleskjøpet Agri.

Ønsket og behovet om å modernisere ERP-plattformen har kommet gradvis. Eksisterende løsning fungerer fremdeles svært stabilt og således har Felleskjøpet kunnet gjøre en grundig evaluering før valget av ny plattform ble tatt. Ikke minst ønsket Felleskjøpet å vurdere de nye leveransemodellene, spesielt bruk av nettskyen.

iStone ser en utvikling hvor markedet i økende grad ønsker svært integrasjonsvennlige plattformer. Noen kunder velger å modernisere sine eksisterende løsninger, mens andre med eldre og egenutviklede systemer ser seg om etter helt nye plattformer som kan tilpasses fra grunnen av.

– Vi er i stand til å bistå med alle typer prosjekter, enten det er å legge integrasjonslag på toppen av eksisterende løsninger eller implementering av helt nye løsninger. For Felleskjøpet bygger vi løsningen fra bunnen av, sier Solbakken.


Landbrukskjempe

Felleskjøpet har en omsetning på 15 milliarder og 3150 ansatte og er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. 

– Avtalen med Felleskjøpet er den største, og kanskje viktigste, vi har signert i vår tiårige historie. Vi har alle de nøkkelkompetansene som kreves, men er samtidig ydmyke overfor størrelsen på arbeidet som nå skal leveres, sier konsernsjef Markus Jakobson i iStone.

 

For mer informasjon vennligst ta kontakt med:

Espen B. Hartz, CEO Advania Norway, phone: +47 93 02 96 88 , e-mail: espen.hartz@advania.no
Tor Arnstorp, CEO iStone, tel: +47 982 63 100, e-post: tor.arnstorp@istone.com
Markus Jakobson, konsernsjef i iStone, tel: +46 706-17 30 52, e-post: markus.jakobson@istone.com

 

Om iStone
iStone er et svensk virksomhets- og IT-konsern med over 600 ansatte i et titalls land verden over og omsetter for ca. 800 millioner SEK. Våre kompetente konsulenter implementerer og oppgraderer utvalgte og markedsledende løsninger og hjelper kunden med å utvikle sin forretning. Alt med utgangspunkt i dyp system- og bransjekunnskap, svært godt utviklet metodikk og med langsiktig helhetsansvar. Microsoft Dynamics er et av systemene iStone er spesialisert på og har i Norge særlig kompetanse og erfaring innen Food&Beverage og detaljhandel. 
Columbus har lagt inn et bud for kjøp av iStone, men dette effektueres kun når 90 prosent av aksjonærene godtar budet. Dette forventes å skje innen 2. januar 2018. www.istone.com 

Foto: Felleskjøpet
 

105:This article is not in any of the categories allowed for display!