Advania satser på PMAx!

Aase Herø har passert 100 dager i rollen som Product Manager for PMAx. Les hva hun forteller om overgangen fra rollen som kunde til leverandør - og hva hun tenker blir viktig i arbeidet med Advanias tilbud til eiendomsforvaltere.

I januar kom Aase Herø fra Stiansen Eiendom som har vært kunde av Advania gjennom mange år.

"Jeg hadde jo jobbet tett med Advania med PMAx 2012 og noe av det jeg synes var morsomst var å se inn i løsningen, finne ut hvordan ting burde ha vært og komme rundt problemer. Jeg så Advania som en gyllen mulighet for å kombinere ny jobb med å finne mer ut av den nye PMAx-løsningen."

Hvordan har du opplevd overgangen fra å være kunde til å bli leverandør?
"Egentlig ikke så forskjellig. Jeg tror vi med fordel bør viske ut skillene i måten vi tenker på. Alle kundene våre har jo butikk, de har sluttbrukere som de er opptatt av." Aase forteller at hun kjente til satsingen på Microsofts nye plattform Dynamics 365. "Jeg ville aldri valgt Advania hvis ikke selskapet satset på 365 og på eiendomsmarkedet. Det er bra det vi gjør nå, vi gjør et skikkelig løft og har en rettmessig plass i markedet."

PMAxs Product Manager forteller at mange eiendomskunder er interessert i å dele med hverandre, dele tips og triks og ha mulighet for sparring med likesinnede. Derfor vil hun revitalisere PMAx Brukerforum og inviterer til ny oppstart i juni.

"Brukerforum er kundenes arena, Advania skal bare fasiliteter. Samtidig er dette forumet viktig for oss, her har vi mulighet for å plukke opp signaler, gå i dialog med kundene uten av vi nødvendigvis har salgshatten på hele tiden. Å være tilgjengelige som tydelige fagpersoner, som rådgivere blir viktig. Kundene snakker jo likevel sammen, det vet jeg som har deltatt i slike samtaler! Ved at vi er tilstede bygger vi relasjon."

Hvor trykker skoen mest hos eiendomsforvalterne?
For controllerne handler det om å få en oversikt som viser en sannhet; hva er leid ut til hvem og hvor lenge løper avtalene. Videre er det avgjørende at moms er korrekt og systemet tilrettelegger for å optimalisere bruk av eiendommene samt planlegging fremover. Mens CEOene vil vite hvor ressursene går, hva som er flaskehalser, vil selgerne ha lett tilgang på informasjon og godt samspill mellom CRM og PMAx. "PMAx 365 viser dette helhetlige, oppdaterte bildet", slår Aase fast.

Målet er det samme for Advania som for kundene, at systemet forbedrer deres hverdag. "Kundene våre har ingen urimelige krav, de vil bare få maks ut av investeringen sin i PMAx.

Ifølge Aase Herø medfører PMAx 365 en helt ny modell hvor prosessene er lengre og hvor best practise blir avgjørende. "Derfor skal vi snakke med kundene om hva de ser for seg for egen butikk de nærmeste årene, og sørge for å møte deres behov når vi utformer roadmap og gjør utviklingen."

Global satsing
PMAx 365 skal tilbys på det globale markedet. Advania omfavner kombinasjonen egenutvikling standard løsning og med Microsofts moderne plattform når selskapet sikter mot sertifisering av PMAx i Microsoft-tjenesten AppSource.

PMAx 365 fordrer standardfunksjonalitet for eiendomsbransjen. Og her mener Aase at Advania leverer: "Vi er gode på regnskap, gode på forvaltning og areal. Vi dekker det hele. PMAx 365 leverer godt på standard. Så skal vi naturligvis kontinuerlig utvikle løsningen, slik man gjør med skybaserte produkter."

Ifølge Aase medfører ikke den globale satsingen behovet for å utvide funksjonaliteten i PMAx. Dette fordi norske eiendomsforvaltere er langt fremme. Moms, valuta og renter må naturligvis tilpasses lokale forhold, men dette er ikke vanskelig å få til.

Skybasert
Microsoft Dynamics har flyttet opp i skyen og PMAx 365 utnytter til fulle det store potensialet i Microsofts smarte forretningsløsninger. Aase opplever at kundene ikke bekymrer seg for at løsningen er blitt skybasert. "De er ikke opptatt av hvor serverne er, men setter pris på at det ikke blir flere oppgraderinger." Med PMAx 365 vil løsningen i stedet kontinuerlig oppdateres.

"Med PMAx 365 vil kundene oppleve å kunne forlate en mengde nisjeløsninger, i stedet får de alt i en plattform. Dette er stort, vi går til markedet med økt verdi med denne plattformen: Vi gir kundene en løsning som frigjør tid til verdiskaping. I stedet for administrasjon kan de fokusere på det som generer inntekt, på få ned ledigheten på eiendom og tilby flere tjenester knyttet til dette."

Business Intelligence (BI) blir avgjørende for at kundene kan få generer gode, tilgjengelig rapporter. Advania kan også bistå kundene med å analysere regnskapet og se hvor mye som brukes på drift og systemer, og hva de har å vinne på endring.
"Eiendomsselskapene har stort planer for fremtiden, vi gleder oss til videre samarbeid!», avslutter Aase Herø.

 

Aase Herø

Foto: Allers

Ler mer om PMAx 365

More ...

Advania bidrar til økt sikkerhet i raskt voksende e-handelsselskap

Fra moderne hovedkontor utenfor Kristiansand tilbyr Brandsdal Groups 140 ansatte attraktiv e-handel i Norden, Tyskland og Østerrike. Med millioner av registrerte brukere og eksponeringer på internett står sikkerhet høyt på agendaen hos vekstselskapet.

I 1997 startet Einar Brandsdal gründerbedrift med etableringen av Netthandelen.no, som har blitt Norges største auksjonsnettsted målt i omsetning. Daglig går opp mot 9000 produkter gjennom lageret tilknyttet Netthandelen.no. I 2007 etablerte Brandsdal Blivakker.no som i dag utgjør det største bidraget i konsernet som Norges største skjønnhetsbutikk på nett. Blivakker.no har flere år mottatt utmerkelsen som Folkets Nettfavoritt. Fra 2012 av har søsterbutikker til Blivakker.no blitt etablerte i både Danmark, Sverige, Finland, Tyskland og Østerrike, alle under navnet Cocopanda. Brandsdal.no er ytterligere en nettbutikk som har kommet til, den tilbyr klesmerket Brandsdal of Norway.

Utsatt for angrep


-Det er vårt ansvar overfor våre kunder å ta vare på data på en så trygg måte som mulig, både kundedata og generelle bedriftsdata, forteller Dag Øyvind Godtfredsen, IT-direktør i Brandsdal Group.

Med eksponerte nettsider med mye trafikk opplever Brandsdal Group ofte å bli scannet og forsøkt angrepet på nett. Kundedata og passordlister ligger naturligvis krypterte i Brandsdal databaser, men selskapet opplever hele tiden forsøk, at noen forsøker å komme inn i systemet for sportens skyld eller for å drive sabotasje - Vi ser dette på daglig basis og har over mange år jobbet med å beskytte oss. Brandsdal har opparbeidet seg god kontroll over eksponeringen på nett.

- Med økt sikkerhet på nettsidene har vi de senere årene vendt fokuset mer mot våre ansatte og maskinene de jobber på. Hensikten har vært å begrense de negative konsekvensene hvis det skulle skje at en medarbeider ved et uhell klikker på en link eller åpner et vedlegg som fører galt av sted. For hackernes vei inn i virksomheter benytter nettopp slike metoder. Med seg i arbeidet har den store e-handelsbedriften hatt Advanias sikkerhetsrådgiver som besitter erfaring og kompetanseprofil i tråd med Brandsdals behov. - Vi har etablert løsninger som gjør at skulle en ansatt ved en feiltakelse åpne for angrep skal dette i minst mulig grad påvirke andre ansatte eller vår produksjonsplattform, forteller Godtfredsen.

Sikkerhet – og god brukeropplevelse

På spørsmål om arbeidet har møtt på utfordringer sier Dag Øyvind Godtfredsen at det ikke dreier seg så mye om rene tekniske utfordringer, men mer om samspillet mellom teknikk og brukervennlighet. - Det er vesentlig at den ansatte ikke opplever å bli avspist med begrenset tilgang eller funksjonalitet og slik opplever at sikkerhet blir et ork. Det gjelder å være litt kreativ med teknologien og bruke den på riktig måte så en både kan få sikkerhetsgevinsten og samtidig beholde brukeropplevelsen god. Dette har Brandsdal derfor hatt mye fokus på. - En bruker, meg sjøl inkludert, ønsker mest mulig frihet til å gjøre det en ønsker å gjøre. Samtidig vet vi jo alle at det er godt at det finnes et sikkerhetsnett som er godt og velfungerende.

 
Bevisstgjøring internt

IT-direktøren forteller at Brandsdal har hatt fokus på å bevisstgjøre den ansatte og dele kunnskap om utfordringer, hvordan trusselbildet er i verden generelt, i e-handelsbransjen spesielt og relatert dette til selskapets profil. - Vi har brakt dette inn i en hva det betyr for den enkelte og fokusert på viktigheten av å ha et godt passord, være bevisst på hva du trykker på og hva du må holde deg unna.

Vi mottar alle en stor mengde e-post og det er fort gjort å være uheldig. Derfor har Brandsdal gitt de ansatte konkrete tips til hva de skal se etter, hvordan man ila sekunder kan avgjøre om det ser ut til å være en trygg e-post eller om de bør undersøke mer før de åpner vedlegg og lenker. - Det er snakk om ganske enkle tips som likevel gir en stor verdi. Jeg tror ikke det er teknologien alene som kan løse sikkerhetsutfordringene, det handler om teknologien i samspill med den menneskelige vurderingen.

Sabotasje og ransomeware

I tillegg til forsøk på sabotasje, at hackere prøver å komme seg innpå nettsiden er Brandsdals forretning truet av ransomeware som handler om forsøk på økonomisk vinning. - Vi har vært utsatt for forsøk på såkalt direktørsvindel. Denne kom via epost og fremstod som kommunikasjon mellom finansdirektør, daglig leder og regnskapssjef. Takket være årvåkne ansatte fikk vi stoppet forsøket på å få til utbetaling til konto. Vi har opplevd forsøk på slik svindel både med dårlig og god norsk, noen har gått langt for å få til en troverdig dialog og en e-post inn til våre ansatte.

Utfordringer fremover

Dag Øyvind Godtfredsen tror e-handelsbransjen vil ha sikkerhetsutfordringer i mange år fremover. Noen vil være som i dag, i tillegg til at det vil det komme nye utfordringer som vi enda ikke kan tenke oss. - Men at det kommer til å være økonomiske hensyn å ta for dem som driver innen denne bransjen, det er helt klart. Sikkerhet kan vi aldri si nå er vi ferdig med det. Det er mer slik at vi har kommet opp på et godt nivå, så er det snakk om å vedlikeholde og ikke havne bakpå. IT-direktøren understreker betydningen av å følge trusselbildet og hvordan det utvikler seg, både på egenhånd og med hjelp fra sikkerhetspartnere som kjenner utfordringene fra mange bedrifter og bransjer og gir verdifulle innspill.

Dag Øyvind Godtfredsen er forsiktig med å gi generelle råd om sikkerhetsarbeid til andre virksomheter, for behovene avhenger i stor grad av bransje og marked. Men på et generelt nivå er han tydelig: - Ha det på agendaen! Ha et fokus på sikkerhet både fra teknisk side, men også i forhold til bevisstgjøring av de ansatte. Det er avgjørende å få alle ansatte med og sørge for at de kjenner til hvilke utfordringer som til enhver tid finnes, avslutter han.

 

Bilde: Dag Øyvind Godfredsen, IT-Direktør Brandsdal Group og Oddvar Haaland Moe, Advania.

105:This article is not in any of the categories allowed for display!