Ett system for alt

Stiftelsen Kaare Berg er morselskap i konsernet som eier 1000 boliger og 500 næringslokaler i Oslo, Bergen, Sarpsborg, Skien, Lørenskog, Moss og Gjøvik. Innen næringseiendom forvalter selskapet både kontorer, skole og industribygg.

Sømløs løsning

Administrasjon, husleieinnbetalinger, inkasso, avregning felleskostnader og fyringskostnader, regnskap, forretningsførsel sameier, lønn, utbetalinger, drift og vedlikehold IT. Listen over ansvar som følger med eiendomsforvaltning er lang. 
-PMAx er et system som sørger for at vi holder orden på alle arealene våre, alle leieobjektene som vi har disponibelt. I en og samme løsning får vi støtte til all driftsproblematikk, forteller Dag Sten.

Og det er nettopp dette Sten trekker frem når han får spørsmål om hvorfor PMAx fra Advania fortsatt velges etter nærmere 15 års drift; det sømløse systemet som favner alle nødvendige moduler. Helheten av funksjonelle løsninger som er koblet sammen i ett og samme system.
-Forvalterne vår har stort sett ikke behov for å gå inn i økonomisystemet, de ser det meste i PMAx. Det er generelt sjelden behov for å gå inn i andre moduler fordi vi når alt via PMAx.

I forkant

Kontroll på hvilke kontrakter som utløper når og utsending av fornyelsesbrev er eksempel på oppgaver som er sentrale for en eiendomsforvalter. Å være i forkant av hendelser og samtidig håndtere det som måtte dukke opp er vesentlig for kontroll og økonomi. 
- Vi må hele tiden vite hva vi har å tilby interessenter i markedet for boligleie så vi kan annonsere disse. PMAx gir oversikten så eiendomsforvalteren kan operere effektivt og være i forkant overfor eksisterende og potensielle kunder.

Utvikling og forbedring

Det var i 2001 at Stiftelsen Kaare Berg valgte å anskaffe Ecolive som var forløperen til PMAx. Årsaken var at man her fant en løsning som gjorde at selskapet slapp å kjøpe flere systemer, men fikk funksjoner som økonomi, kontraktsregister, kundemodul og eiendomsforvaltning i ett. Siden den gang har Advania vært leverandør til eiedomsforvalteren.
- Grunnen til at vi har holdt oss til PMAx er at leverandøren Advania har klart å fornye produktet og gjøre det enda mer brukervennlig over tid.

Kontakten mellom kunden og leverandør går i bølger. I perioder med implementering av nye moduler er det mye kontakt, mens det i perioder med normal drift er lite kontakt. Det opplever Dag Sten som et godt tegn.
- Jeg hadde vært mer bekymret hvis vi i daglig drift hadde hatt mye behov for support.

Dag Sten trekker frem integrasjonen med Microsoft Office, tegningsmodulen og CRM som eksempler på forbedring.
- Det er lagt til ny funksjonalitet tilpasset en ny hverdag og vi opplever at vårt selskap kan vokse og utvikle seg sammen med Advania, sier Dag Sten som anbefaler løsningen til andre eiendomsforvaltere.