Advania satser på PMAx!

Aase Herø har passert 100 dager i rollen som Product Manager for PMAx. Les hva hun forteller om overgangen fra rollen som kunde til leverandør - og hva hun tenker blir viktig i arbeidet med Advanias tilbud til eiendomsforvaltere.

I januar kom Aase Herø fra Stiansen Eiendom som har vært kunde av Advania gjennom mange år.

"Jeg hadde jo jobbet tett med Advania med PMAx 2012 og noe av det jeg synes var morsomst var å se inn i løsningen, finne ut hvordan ting burde ha vært og komme rundt problemer. Jeg så Advania som en gyllen mulighet for å kombinere ny jobb med å finne mer ut av den nye PMAx-løsningen."

Hvordan har du opplevd overgangen fra å være kunde til å bli leverandør?
"Egentlig ikke så forskjellig. Jeg tror vi med fordel bør viske ut skillene i måten vi tenker på. Alle kundene våre har jo butikk, de har sluttbrukere som de er opptatt av." Aase forteller at hun kjente til satsingen på Microsofts nye plattform Dynamics 365. "Jeg ville aldri valgt Advania hvis ikke selskapet satset på 365 og på eiendomsmarkedet. Det er bra det vi gjør nå, vi gjør et skikkelig løft og har en rettmessig plass i markedet."

PMAxs Product Manager forteller at mange eiendomskunder er interessert i å dele med hverandre, dele tips og triks og ha mulighet for sparring med likesinnede. Derfor vil hun revitalisere PMAx Brukerforum og inviterer til ny oppstart i juni.

"Brukerforum er kundenes arena, Advania skal bare fasiliteter. Samtidig er dette forumet viktig for oss, her har vi mulighet for å plukke opp signaler, gå i dialog med kundene uten av vi nødvendigvis har salgshatten på hele tiden. Å være tilgjengelige som tydelige fagpersoner, som rådgivere blir viktig. Kundene snakker jo likevel sammen, det vet jeg som har deltatt i slike samtaler! Ved at vi er tilstede bygger vi relasjon."

Hvor trykker skoen mest hos eiendomsforvalterne?
For controllerne handler det om å få en oversikt som viser en sannhet; hva er leid ut til hvem og hvor lenge løper avtalene. Videre er det avgjørende at moms er korrekt og systemet tilrettelegger for å optimalisere bruk av eiendommene samt planlegging fremover. Mens CEOene vil vite hvor ressursene går, hva som er flaskehalser, vil selgerne ha lett tilgang på informasjon og godt samspill mellom CRM og PMAx. "PMAx 365 viser dette helhetlige, oppdaterte bildet", slår Aase fast.

Målet er det samme for Advania som for kundene, at systemet forbedrer deres hverdag. "Kundene våre har ingen urimelige krav, de vil bare få maks ut av investeringen sin i PMAx.

Ifølge Aase Herø medfører PMAx 365 en helt ny modell hvor prosessene er lengre og hvor best practise blir avgjørende. "Derfor skal vi snakke med kundene om hva de ser for seg for egen butikk de nærmeste årene, og sørge for å møte deres behov når vi utformer roadmap og gjør utviklingen."

Global satsing
PMAx 365 skal tilbys på det globale markedet. Advania omfavner kombinasjonen egenutvikling standard løsning og med Microsofts moderne plattform når selskapet sikter mot sertifisering av PMAx i Microsoft-tjenesten AppSource.

PMAx 365 fordrer standardfunksjonalitet for eiendomsbransjen. Og her mener Aase at Advania leverer: "Vi er gode på regnskap, gode på forvaltning og areal. Vi dekker det hele. PMAx 365 leverer godt på standard. Så skal vi naturligvis kontinuerlig utvikle løsningen, slik man gjør med skybaserte produkter."

Ifølge Aase medfører ikke den globale satsingen behovet for å utvide funksjonaliteten i PMAx. Dette fordi norske eiendomsforvaltere er langt fremme. Moms, valuta og renter må naturligvis tilpasses lokale forhold, men dette er ikke vanskelig å få til.

Skybasert
Microsoft Dynamics har flyttet opp i skyen og PMAx 365 utnytter til fulle det store potensialet i Microsofts smarte forretningsløsninger. Aase opplever at kundene ikke bekymrer seg for at løsningen er blitt skybasert. "De er ikke opptatt av hvor serverne er, men setter pris på at det ikke blir flere oppgraderinger." Med PMAx 365 vil løsningen i stedet kontinuerlig oppdateres.

"Med PMAx 365 vil kundene oppleve å kunne forlate en mengde nisjeløsninger, i stedet får de alt i en plattform. Dette er stort, vi går til markedet med økt verdi med denne plattformen: Vi gir kundene en løsning som frigjør tid til verdiskaping. I stedet for administrasjon kan de fokusere på det som generer inntekt, på få ned ledigheten på eiendom og tilby flere tjenester knyttet til dette."

Business Intelligence (BI) blir avgjørende for at kundene kan få generer gode, tilgjengelig rapporter. Advania kan også bistå kundene med å analysere regnskapet og se hvor mye som brukes på drift og systemer, og hva de har å vinne på endring.
"Eiendomsselskapene har stort planer for fremtiden, vi gleder oss til videre samarbeid!», avslutter Aase Herø.

 

Aase Herø

Foto: Allers

Ler mer om PMAx 365

Nytt ERP-system, nytt hjerte

Sentralt for GC Rieber var det å finne en leverandør og et system som kunne legge til rette for prosesser som foregår både på tvers av selskaper i konsernet GC Rieber og i det enkelte selskap. Microsoft Dynamics AX er et forretningssystem som håndterer organisasjoner som er både konsern og et konglomerat av selskaper på samme tid, slik som GC Rieber.

Ingen toppstyrt prosess
Og det var ute i forretningsenhetene det hele startet. I økende grad opplevde de ansatte behov for et mer fleksibelt og oppdatert system. Mangel på presis informasjon, og det å måtte gjøre flere operasjoner om og om igjen, var årsaken til ønsket om ny løsning i GC Rieber.

Likevel kan det oppleves tungt å skulle skifte ut det systemet man er kjent med over tid. Det kan være som å skulle bytte ut den gamle Forden som du kjenner alle lyder og triks med. Men etter hvert som hostingen tiltar, og venner ikke lenger vil sitte på med deg, er det på tide med ny bil. Slik er det også med forretningssystemer som styrer kjerneprosessene i virksomheten din. De må ikke utgjøre en sikkerhetsrisiko, men sørge for at du kommer effektivt dit du skal.

“Et komplekst konsern” blir GC Rieber gjerne omtalt som, selskapet som gjennom generasjoner har drevet næringsutvikling i Norge og globalt. Nå skal konsernet ta i bruk et forretningssystem som kommer til å endre hverdagen både for ansatte og kunder. Dette er også noe selskapets toppsjef ønsker å få til, å utvikle endringsevnene samtidig som leveransekraften øker.

Konkurransedyktig
– Vårt mål er at samarbeidet med Advania skal gjøre GC Rieber mer fremoverlent. Forretningssystemet er selve hjertet i en virksomhet, og mer presis og komplett informasjon gjør at vi blir effektive i arbeidsprosessene våre og dermed mer konkurransedyktig i forhold til våre konkurrenter, sier administrerende direktør Paul-Christian Rieber i GC Rieber

Store prosjekter innen eiendom og shipping er dagligdags for GC Rieber. Men å implementere ny ERP-system skjer kanskje bare hvert 10. år, eller én gang hver generasjon i det familiedrevne konsernet. Noen vil sågar sammenlikne skiftet med en hjertetransplantasjon. Det er trolig årsaken til at administrerende direktør Paul-Christian Rieber gir prosjektet viktighetsgrad 10 på en skala fra 1 til 10.

Og når GC Rieber nå gjennomfører dette prosjektet og klargjør selskapet for den moderne tidsalder, er det også med tanke på at egne ansatte skal ha et effektivt og godt arbeidsverktøy. At nytt IT-system kan møte utfordringer kjenner mange ledere til, og i GC Rieber anerkjenner man derfor betydningen av å involvere og sørge for åpen og tydelig kommunikasjon – både internt i bedriften og med leverandøren Advania.

Riktig og feil om dataangrepet som pågår

150 land skal være rammet av omfattende dataangrep som har blitt døpt WannaCry. Også noen få norske virksomheter er hacket og avkrevd løsepenger for at filer som blitt kryptert av angrepet. Advanias sikkerhetsekspert Oddvar Moe forteller at det har versert mye feilaktig informasjon om hendelsen, men sier samtidig at angrepet er en viktig påminnelse om reelle sikkerhetstrusler.

Ifølge Oddvar ble det i flere medier oppgitt at sårbarheten som angrepet benytter nylig ble kjent, noe som ikke er riktig. Allerede 14. mars releaset Microsoft en patch til sårbarheten (MS17-010), altså en oppdatering til Windows, for å tette sikkerhetshullet som angrepet utnyttet. Dessuten har det blitt sagt at angrepet har kommet via e-post, det er ikke riktig. Dette angrepet er kategorisert som en orm, det vil si at den sprer seg automatisk fra pc til pc uten at brukere må gjøre noe som helst.

 

 Oddvar forklarer dataangrepet:

- For virksomheter eller enkeltpersoner som har en server eller tjeneste som står direkte ut mot internett med port 445 så vil ormen kunne utnytte det, men bare hvis patch for Windows oppgradering ikke er kjørt slik Microsoft har anbefalt. Har du oppgradert Windows i henhold til anbefalingen skal du være trygg.

 

Oddvar MoeOddvar Moe forteller videre at det etter tilsvarende angrep i 2008 er gjort mange gode tiltak i Norge, og at dette trolig er forklaringen på at vi er mindre sårbare denne gangen. Angrepet den gangen var ormen Conficker. Samtidig mener han at dataangrep av den typen som nå er blitt kjent ikke bare er negativt.

 

- Nå ser verden hva som faktisk skjer. Mange angrep foregår uten at det bli oppdaget, det er lang mer skummelt. Dessuten - tenk om denne ormen var laget for å stjele data fremfor å kryptere dem. Hadde det blitt oppdaget i det hele tatt? Det ville også vært et mye verre angrep.  

 

Ormen som nå har rammet tusenvis av virksomheter er laget slik at den infiserer datamaskiner og krypterer filer som det deretter kreves løsepenger for å gi tilgang til.

 

Hovedtipset fra Oddvar er å sørge for oppdatert Windows, også for dem som har gamle operativsystemer (XP/Server 2003) er det laget en ekstra ordinær patch som kan lastes ned fra Microsofts hjemmeside. Andre tips er å deaktivere SMB versjon 1. Dette er en utdatert teknologi som stort sett ikke lenger er i bruk.

 

Ellers anbefales det at du passer på å ha skikkelig backup slik at du kan hente tilbake data dersom du skulle bli rammet. Viktig at det finnes rutiner for å teste at backupen fungerer. En backup er aldri fullstendig før restore er testet.   

 

- Dessuten skal du ikke uten videre bruke hotellets åpne wifi neste gang du er på reise, det kan være en sikkerhetsrisiko, forteller Oddvar.

 

Dersom du skal ut på reise og må benytte åpne wifi så må du sørge for at brannmuren er påslått i Windows og at fildeling er slått av i Windows. Ellers også viktig å sørge for å få inn de siste Windows oppdateringene. Dersom du får beskjed om at pc’en din har blitt infisert så er det viktig at du ikke kobler den til andre nettverk, men heller sørger for å få hjelp til å desinfisere maskinen.

 

 

På spørsmål om hva vi skal være særlig oppmerksom på fremover er svaret klart:

- Jeg tror neste bølge av ransomware angrep vil komme på e-post.

Oddvar anbefaler generell årvåkenhet og konkret AppLocker, teknologi fra Microsoft som ligger i operativsystemet som sikrer at ikke hva som helst av programvare kan kjøre. Med denne løsningen vil de som administrerer IT-løsningen kunne sørge for å hvitvaske programmer før de kan installeres. Med denne løsningen kan ikke den enkelte ansatte kjøre i gang et skadelig program hvis vedkommende blir lurt til å klikke på linker eller oppfordring om dette pr e-post. Det er også viktig å huske på at det er mange angrep som skjer daglig som aldri blir oppdaget, derfor er det viktig å se på herding av miljøet ditt slik at du kan unngå slike angrep.

Følg Oddvar Moe på Twitter