Advania underleverandør i gigantisk skyprosjekt

Felleskjøpet velger Microsoft og iStone. Og Advania er klar til å delta i arbeidet med den store leveransen.Les pressemeldingen som i dag er gått ut om kontrakten.

Implementeringen av Microsoft Dynamics 365 som nytt forretningssystem hos Felleskjøpet kan være et av Europas største skyprosjekter. CEO Espen B. Hartz i Advania sier følgende:
Advania er klar for å bistå iStone i leveransen til Felleskjøpet. Det vil kreve kompetanse, prosjektsmidighet og godt samarbeid med alle involverte parter. Vi er motiverte og gleder oss til å spille hverandre gode!

Følgende pressemelding er i dag sendt ut:

Felleskjøpet velger Microsoft og iStone

Oslo, 4.12.2017: Felleskjøpet har valgt å bytte ut sine egenutviklede forretningssystemer med en totalløsning basert på ERP-løsning fra Microsoft. iStone har fått oppdraget med å levere prosjektet.

For få dager siden signerte iStone en stor leveranseavtale med Felleskjøpet Agri rundt design og implementering av en ny forretningsløsning. Prosjektet, som vil gå over flere år, blir et av de mest interessante iStone har gjennomført her til lands, ikke minst siden løsningen i stor grad vil være skybasert. Arbeidet som skal utføres blir så omfattende at Advania blir med i leveransen. 

– Dette er et såpass stort prosjekt at vi har fått med oss Advania på leveransesiden. Dette blir et faglig svært interessant prosjekt, samtidig som det bekrefter Microsoft og Dynamics sin posisjon i det aller øverste ERP-segmentet, sier CEO Tor Arnstorp i iStone.

– Felleskjøpet Agri har sett verdien av en helhetlig løsning for virksomheten. Vi ser en økende interesse for Microsoft Dynamics, ikke minst på grunn av mulighetene som tilbys gjennom skytjenester i tillegg til lokale løsninger, sier Helge Solbakken, direktør for Microsoft Dynamics i iStone.

 

Fra egenutviklet til plattform

Felleskjøpet har frem til nå benyttet egenutviklede forretningsløsninger for sin drift. 

– Dagens forretningsløsninger hos Felleskjøpet er basert på Cobol, et svært stabil og robust system. Etter mange år i drift begynner det å bli utfordrende å finne kompetanse på løsningen, noe som gjør videre utvikling utfordrende. Felleskjøpet er en virksomhet med svært mange forretningsområder, og dette krever at vi utvikler et smidig forretningssystem med gode integrasjonsmuligheter, sier IT-direktør Christen Rehn i Felleskjøpet Agri.

Ønsket og behovet om å modernisere ERP-plattformen har kommet gradvis. Eksisterende løsning fungerer fremdeles svært stabilt og således har Felleskjøpet kunnet gjøre en grundig evaluering før valget av ny plattform ble tatt. Ikke minst ønsket Felleskjøpet å vurdere de nye leveransemodellene, spesielt bruk av nettskyen.

iStone ser en utvikling hvor markedet i økende grad ønsker svært integrasjonsvennlige plattformer. Noen kunder velger å modernisere sine eksisterende løsninger, mens andre med eldre og egenutviklede systemer ser seg om etter helt nye plattformer som kan tilpasses fra grunnen av.

– Vi er i stand til å bistå med alle typer prosjekter, enten det er å legge integrasjonslag på toppen av eksisterende løsninger eller implementering av helt nye løsninger. For Felleskjøpet bygger vi løsningen fra bunnen av, sier Solbakken.


Landbrukskjempe

Felleskjøpet har en omsetning på 15 milliarder og 3150 ansatte og er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. 

– Avtalen med Felleskjøpet er den største, og kanskje viktigste, vi har signert i vår tiårige historie. Vi har alle de nøkkelkompetansene som kreves, men er samtidig ydmyke overfor størrelsen på arbeidet som nå skal leveres, sier konsernsjef Markus Jakobson i iStone.

 

For mer informasjon vennligst ta kontakt med:

Espen B. Hartz, CEO Advania Norway, phone: +47 93 02 96 88 , e-mail: espen.hartz@advania.no
Tor Arnstorp, CEO iStone, tel: +47 982 63 100, e-post: tor.arnstorp@istone.com
Markus Jakobson, konsernsjef i iStone, tel: +46 706-17 30 52, e-post: markus.jakobson@istone.com

 

Om iStone
iStone er et svensk virksomhets- og IT-konsern med over 600 ansatte i et titalls land verden over og omsetter for ca. 800 millioner SEK. Våre kompetente konsulenter implementerer og oppgraderer utvalgte og markedsledende løsninger og hjelper kunden med å utvikle sin forretning. Alt med utgangspunkt i dyp system- og bransjekunnskap, svært godt utviklet metodikk og med langsiktig helhetsansvar. Microsoft Dynamics er et av systemene iStone er spesialisert på og har i Norge særlig kompetanse og erfaring innen Food&Beverage og detaljhandel. 
Columbus har lagt inn et bud for kjøp av iStone, men dette effektueres kun når 90 prosent av aksjonærene godtar budet. Dette forventes å skje innen 2. januar 2018. www.istone.com 

Foto: Felleskjøpet
 

Nytt ERP-system, nytt hjerte

Sentralt for GC Rieber var det å finne en leverandør og et system som kunne legge til rette for prosesser som foregår både på tvers av selskaper i konsernet GC Rieber og i det enkelte selskap. Microsoft Dynamics AX er et forretningssystem som håndterer organisasjoner som er både konsern og et konglomerat av selskaper på samme tid, slik som GC Rieber.

Ingen toppstyrt prosess
Og det var ute i forretningsenhetene det hele startet. I økende grad opplevde de ansatte behov for et mer fleksibelt og oppdatert system. Mangel på presis informasjon, og det å måtte gjøre flere operasjoner om og om igjen, var årsaken til ønsket om ny løsning i GC Rieber.

Likevel kan det oppleves tungt å skulle skifte ut det systemet man er kjent med over tid. Det kan være som å skulle bytte ut den gamle Forden som du kjenner alle lyder og triks med. Men etter hvert som hostingen tiltar, og venner ikke lenger vil sitte på med deg, er det på tide med ny bil. Slik er det også med forretningssystemer som styrer kjerneprosessene i virksomheten din. De må ikke utgjøre en sikkerhetsrisiko, men sørge for at du kommer effektivt dit du skal.

“Et komplekst konsern” blir GC Rieber gjerne omtalt som, selskapet som gjennom generasjoner har drevet næringsutvikling i Norge og globalt. Nå skal konsernet ta i bruk et forretningssystem som kommer til å endre hverdagen både for ansatte og kunder. Dette er også noe selskapets toppsjef ønsker å få til, å utvikle endringsevnene samtidig som leveransekraften øker.

Konkurransedyktig
– Vårt mål er at samarbeidet med Advania skal gjøre GC Rieber mer fremoverlent. Forretningssystemet er selve hjertet i en virksomhet, og mer presis og komplett informasjon gjør at vi blir effektive i arbeidsprosessene våre og dermed mer konkurransedyktig i forhold til våre konkurrenter, sier administrerende direktør Paul-Christian Rieber i GC Rieber

Store prosjekter innen eiendom og shipping er dagligdags for GC Rieber. Men å implementere ny ERP-system skjer kanskje bare hvert 10. år, eller én gang hver generasjon i det familiedrevne konsernet. Noen vil sågar sammenlikne skiftet med en hjertetransplantasjon. Det er trolig årsaken til at administrerende direktør Paul-Christian Rieber gir prosjektet viktighetsgrad 10 på en skala fra 1 til 10.

Og når GC Rieber nå gjennomfører dette prosjektet og klargjør selskapet for den moderne tidsalder, er det også med tanke på at egne ansatte skal ha et effektivt og godt arbeidsverktøy. At nytt IT-system kan møte utfordringer kjenner mange ledere til, og i GC Rieber anerkjenner man derfor betydningen av å involvere og sørge for åpen og tydelig kommunikasjon – både internt i bedriften og med leverandøren Advania.

Riktig og feil om dataangrepet som pågår

150 land skal være rammet av omfattende dataangrep som har blitt døpt WannaCry. Også noen få norske virksomheter er hacket og avkrevd løsepenger for at filer som blitt kryptert av angrepet. Advanias sikkerhetsekspert Oddvar Moe forteller at det har versert mye feilaktig informasjon om hendelsen, men sier samtidig at angrepet er en viktig påminnelse om reelle sikkerhetstrusler.

Ifølge Oddvar ble det i flere medier oppgitt at sårbarheten som angrepet benytter nylig ble kjent, noe som ikke er riktig. Allerede 14. mars releaset Microsoft en patch til sårbarheten (MS17-010), altså en oppdatering til Windows, for å tette sikkerhetshullet som angrepet utnyttet. Dessuten har det blitt sagt at angrepet har kommet via e-post, det er ikke riktig. Dette angrepet er kategorisert som en orm, det vil si at den sprer seg automatisk fra pc til pc uten at brukere må gjøre noe som helst.

 

 Oddvar forklarer dataangrepet:

- For virksomheter eller enkeltpersoner som har en server eller tjeneste som står direkte ut mot internett med port 445 så vil ormen kunne utnytte det, men bare hvis patch for Windows oppgradering ikke er kjørt slik Microsoft har anbefalt. Har du oppgradert Windows i henhold til anbefalingen skal du være trygg.

 

Oddvar MoeOddvar Moe forteller videre at det etter tilsvarende angrep i 2008 er gjort mange gode tiltak i Norge, og at dette trolig er forklaringen på at vi er mindre sårbare denne gangen. Angrepet den gangen var ormen Conficker. Samtidig mener han at dataangrep av den typen som nå er blitt kjent ikke bare er negativt.

 

- Nå ser verden hva som faktisk skjer. Mange angrep foregår uten at det bli oppdaget, det er lang mer skummelt. Dessuten - tenk om denne ormen var laget for å stjele data fremfor å kryptere dem. Hadde det blitt oppdaget i det hele tatt? Det ville også vært et mye verre angrep.  

 

Ormen som nå har rammet tusenvis av virksomheter er laget slik at den infiserer datamaskiner og krypterer filer som det deretter kreves løsepenger for å gi tilgang til.

 

Hovedtipset fra Oddvar er å sørge for oppdatert Windows, også for dem som har gamle operativsystemer (XP/Server 2003) er det laget en ekstra ordinær patch som kan lastes ned fra Microsofts hjemmeside. Andre tips er å deaktivere SMB versjon 1. Dette er en utdatert teknologi som stort sett ikke lenger er i bruk.

 

Ellers anbefales det at du passer på å ha skikkelig backup slik at du kan hente tilbake data dersom du skulle bli rammet. Viktig at det finnes rutiner for å teste at backupen fungerer. En backup er aldri fullstendig før restore er testet.   

 

- Dessuten skal du ikke uten videre bruke hotellets åpne wifi neste gang du er på reise, det kan være en sikkerhetsrisiko, forteller Oddvar.

 

Dersom du skal ut på reise og må benytte åpne wifi så må du sørge for at brannmuren er påslått i Windows og at fildeling er slått av i Windows. Ellers også viktig å sørge for å få inn de siste Windows oppdateringene. Dersom du får beskjed om at pc’en din har blitt infisert så er det viktig at du ikke kobler den til andre nettverk, men heller sørger for å få hjelp til å desinfisere maskinen.

 

 

På spørsmål om hva vi skal være særlig oppmerksom på fremover er svaret klart:

- Jeg tror neste bølge av ransomware angrep vil komme på e-post.

Oddvar anbefaler generell årvåkenhet og konkret AppLocker, teknologi fra Microsoft som ligger i operativsystemet som sikrer at ikke hva som helst av programvare kan kjøre. Med denne løsningen vil de som administrerer IT-løsningen kunne sørge for å hvitvaske programmer før de kan installeres. Med denne løsningen kan ikke den enkelte ansatte kjøre i gang et skadelig program hvis vedkommende blir lurt til å klikke på linker eller oppfordring om dette pr e-post. Det er også viktig å huske på at det er mange angrep som skjer daglig som aldri blir oppdaget, derfor er det viktig å se på herding av miljøet ditt slik at du kan unngå slike angrep.

Følg Oddvar Moe på Twitter