Advania satser på PMAx!

Aase Herø har passert 100 dager i rollen som Product Manager for PMAx. Les hva hun forteller om overgangen fra rollen som kunde til leverandør - og hva hun tenker blir viktig i arbeidet med Advanias tilbud til eiendomsforvaltere.

I januar kom Aase Herø fra Stiansen Eiendom som har vært kunde av Advania gjennom mange år.

"Jeg hadde jo jobbet tett med Advania med PMAx 2012 og noe av det jeg synes var morsomst var å se inn i løsningen, finne ut hvordan ting burde ha vært og komme rundt problemer. Jeg så Advania som en gyllen mulighet for å kombinere ny jobb med å finne mer ut av den nye PMAx-løsningen."

Hvordan har du opplevd overgangen fra å være kunde til å bli leverandør?
"Egentlig ikke så forskjellig. Jeg tror vi med fordel bør viske ut skillene i måten vi tenker på. Alle kundene våre har jo butikk, de har sluttbrukere som de er opptatt av." Aase forteller at hun kjente til satsingen på Microsofts nye plattform Dynamics 365. "Jeg ville aldri valgt Advania hvis ikke selskapet satset på 365 og på eiendomsmarkedet. Det er bra det vi gjør nå, vi gjør et skikkelig løft og har en rettmessig plass i markedet."

PMAxs Product Manager forteller at mange eiendomskunder er interessert i å dele med hverandre, dele tips og triks og ha mulighet for sparring med likesinnede. Derfor vil hun revitalisere PMAx Brukerforum og inviterer til ny oppstart i juni.

"Brukerforum er kundenes arena, Advania skal bare fasiliteter. Samtidig er dette forumet viktig for oss, her har vi mulighet for å plukke opp signaler, gå i dialog med kundene uten av vi nødvendigvis har salgshatten på hele tiden. Å være tilgjengelige som tydelige fagpersoner, som rådgivere blir viktig. Kundene snakker jo likevel sammen, det vet jeg som har deltatt i slike samtaler! Ved at vi er tilstede bygger vi relasjon."

Hvor trykker skoen mest hos eiendomsforvalterne?
For controllerne handler det om å få en oversikt som viser en sannhet; hva er leid ut til hvem og hvor lenge løper avtalene. Videre er det avgjørende at moms er korrekt og systemet tilrettelegger for å optimalisere bruk av eiendommene samt planlegging fremover. Mens CEOene vil vite hvor ressursene går, hva som er flaskehalser, vil selgerne ha lett tilgang på informasjon og godt samspill mellom CRM og PMAx. "PMAx 365 viser dette helhetlige, oppdaterte bildet", slår Aase fast.

Målet er det samme for Advania som for kundene, at systemet forbedrer deres hverdag. "Kundene våre har ingen urimelige krav, de vil bare få maks ut av investeringen sin i PMAx.

Ifølge Aase Herø medfører PMAx 365 en helt ny modell hvor prosessene er lengre og hvor best practise blir avgjørende. "Derfor skal vi snakke med kundene om hva de ser for seg for egen butikk de nærmeste årene, og sørge for å møte deres behov når vi utformer roadmap og gjør utviklingen."

Global satsing
PMAx 365 skal tilbys på det globale markedet. Advania omfavner kombinasjonen egenutvikling standard løsning og med Microsofts moderne plattform når selskapet sikter mot sertifisering av PMAx i Microsoft-tjenesten AppSource.

PMAx 365 fordrer standardfunksjonalitet for eiendomsbransjen. Og her mener Aase at Advania leverer: "Vi er gode på regnskap, gode på forvaltning og areal. Vi dekker det hele. PMAx 365 leverer godt på standard. Så skal vi naturligvis kontinuerlig utvikle løsningen, slik man gjør med skybaserte produkter."

Ifølge Aase medfører ikke den globale satsingen behovet for å utvide funksjonaliteten i PMAx. Dette fordi norske eiendomsforvaltere er langt fremme. Moms, valuta og renter må naturligvis tilpasses lokale forhold, men dette er ikke vanskelig å få til.

Skybasert
Microsoft Dynamics har flyttet opp i skyen og PMAx 365 utnytter til fulle det store potensialet i Microsofts smarte forretningsløsninger. Aase opplever at kundene ikke bekymrer seg for at løsningen er blitt skybasert. "De er ikke opptatt av hvor serverne er, men setter pris på at det ikke blir flere oppgraderinger." Med PMAx 365 vil løsningen i stedet kontinuerlig oppdateres.

"Med PMAx 365 vil kundene oppleve å kunne forlate en mengde nisjeløsninger, i stedet får de alt i en plattform. Dette er stort, vi går til markedet med økt verdi med denne plattformen: Vi gir kundene en løsning som frigjør tid til verdiskaping. I stedet for administrasjon kan de fokusere på det som generer inntekt, på få ned ledigheten på eiendom og tilby flere tjenester knyttet til dette."

Business Intelligence (BI) blir avgjørende for at kundene kan få generer gode, tilgjengelig rapporter. Advania kan også bistå kundene med å analysere regnskapet og se hvor mye som brukes på drift og systemer, og hva de har å vinne på endring.
"Eiendomsselskapene har stort planer for fremtiden, vi gleder oss til videre samarbeid!», avslutter Aase Herø.

 

Aase Herø

Foto: Allers

Ler mer om PMAx 365

Nytt ERP-system, nytt hjerte

Sentralt for GC Rieber var det å finne en leverandør og et system som kunne legge til rette for prosesser som foregår både på tvers av selskaper i konsernet GC Rieber og i det enkelte selskap. Microsoft Dynamics AX er et forretningssystem som håndterer organisasjoner som er både konsern og et konglomerat av selskaper på samme tid, slik som GC Rieber.

Ingen toppstyrt prosess
Og det var ute i forretningsenhetene det hele startet. I økende grad opplevde de ansatte behov for et mer fleksibelt og oppdatert system. Mangel på presis informasjon, og det å måtte gjøre flere operasjoner om og om igjen, var årsaken til ønsket om ny løsning i GC Rieber.

Likevel kan det oppleves tungt å skulle skifte ut det systemet man er kjent med over tid. Det kan være som å skulle bytte ut den gamle Forden som du kjenner alle lyder og triks med. Men etter hvert som hostingen tiltar, og venner ikke lenger vil sitte på med deg, er det på tide med ny bil. Slik er det også med forretningssystemer som styrer kjerneprosessene i virksomheten din. De må ikke utgjøre en sikkerhetsrisiko, men sørge for at du kommer effektivt dit du skal.

“Et komplekst konsern” blir GC Rieber gjerne omtalt som, selskapet som gjennom generasjoner har drevet næringsutvikling i Norge og globalt. Nå skal konsernet ta i bruk et forretningssystem som kommer til å endre hverdagen både for ansatte og kunder. Dette er også noe selskapets toppsjef ønsker å få til, å utvikle endringsevnene samtidig som leveransekraften øker.

Konkurransedyktig
– Vårt mål er at samarbeidet med Advania skal gjøre GC Rieber mer fremoverlent. Forretningssystemet er selve hjertet i en virksomhet, og mer presis og komplett informasjon gjør at vi blir effektive i arbeidsprosessene våre og dermed mer konkurransedyktig i forhold til våre konkurrenter, sier administrerende direktør Paul-Christian Rieber i GC Rieber

Store prosjekter innen eiendom og shipping er dagligdags for GC Rieber. Men å implementere ny ERP-system skjer kanskje bare hvert 10. år, eller én gang hver generasjon i det familiedrevne konsernet. Noen vil sågar sammenlikne skiftet med en hjertetransplantasjon. Det er trolig årsaken til at administrerende direktør Paul-Christian Rieber gir prosjektet viktighetsgrad 10 på en skala fra 1 til 10.

Og når GC Rieber nå gjennomfører dette prosjektet og klargjør selskapet for den moderne tidsalder, er det også med tanke på at egne ansatte skal ha et effektivt og godt arbeidsverktøy. At nytt IT-system kan møte utfordringer kjenner mange ledere til, og i GC Rieber anerkjenner man derfor betydningen av å involvere og sørge for åpen og tydelig kommunikasjon – både internt i bedriften og med leverandøren Advania.

Alle forretningsprosesser i skyen

Cloud er på alles lepper. Mens de fleste bedrifter konsentrerer seg om å gjøre sitt driftssenter skybasertbasert, har A Bygg gått mye lenger.

Da Dag Straumsheim ble finansdirektør på A Bygg, oppdaget han raskt at det eksisterende forretningssystemet ikke var tilstrekkelig for selskapets ambisiøse vekstplaner.

A Bygg er en Oslobasert totalentreprenør som hovedsakelig leverer næringsbygg og offentlige bygg. Selskapet er organisert som en prosjektorganisasjon som benytter flere underleverandører. A Bygg utgjør en solid aktør innen planlegging, prosjektering og gjennomføring av byggeprosjekter i det sentrale Østlandsområdet. I 2016 omsatte A Bygg for 450 millioner kroner, men målet er en betydelig vekst både i omsetning og antall ansatte.

- Det er viktig å ha moderne, effektive verktøy for kontroll på forretningen, spesielt i entreprenørbransjen hvor man driver med så mange unik prosjekter samtidig, sier Dag Straumsheim.

Tilgjengelighet

Da Straumsheim startet arbeidet med å finne nytt forretningssystem var han fast bestemt på at det skulle være skybasert. - Fremtiden er sky og jeg har ikke noe ønske om å eie eller drifte en server. Faktisk kan jeg ingenting om å drifte servere og vil at noen som kan dette gjør det for oss.

For A Bygg var det også av uvurderlig betydning at løsningene kunne gi tilgjengelighet. - Alle våre løsninger må være tilgjengelige for alle ansatte uansett hvor de er. Vi har mange ansatte på ulike byggeplasser som samtidig er foreldre som noen ganger trenger å ta vare på sine barn. Uansett hvor de er, er det av stor betydning at de når som helst når som helst til våre systemer.

- Jeg hadde nesten gitt opp før jeg fant Advania. Mange av løsningene som er laget for vår bransje, passer ikke til A Bygg fordi vi opererer på en litt annen måte. Hos A Bygg er det nemlig ingen håndverkere og fagarbeidere ansatt, entreprenøren kjøper alle tjenestene eksternt fra andre leverandører.

Prosjektøkonomi og kontraktsoppfølging 

- Det vi trengte var en fullgod modul for innkjøp. En løsning for oppfølging av underleverandører når det gjelder kontrakter, fakturaer og økonomi. I bransjeløsningene Straumsheim vurderte manglet denne modulen i stor grad. Han kjente til Microsoft Dynamics AX, men vurderte dette ERP-systemet som for omfattende for et selskap av A Byggs størrelse.

Løsningen A Bygg valgte var Advania Norges tilbud på Microsoft Dynamics 365 i kombinasjon med SharePoint og Office 365. Løsninger oppdateres kontinuerlig og drives sikkert av Microsoft.

CFO Straumsheim vektlegger betydningen av Advanias prosjektmetode, en fast track som avklarer forståelse og behov underveis, et samarbeid basert på at veien skulle bli til mens man gikk.

- Hvis vi skulle ha formulert kravspesifikasjon, ville vi sannsynligvis ha manglet relevant kompetanse og risikert å lage en spesifikasjon basert på den gamle løsningen som vi ønsket å erstatte. 

Bedre samspill med Dynamics 365

Når Dynamics 365 og Power BI er fullt på plass, vil A Bygg fokusere på interaktive verktøy og Microsoft-løsninger for bedre kommunikasjon i prosjekter. E-postbruk skal reduseres og dokumenthåndtering bli mer effektiv ved hjelp av verktøy som SharePoint, One Drive, Teams og Groups.

- Behovene vi har hos A Bygg er ikke unike. Jeg antar at de fleste prosjektorganisasjoner trenger løsninger for mer effektiv prosjektstyring og kommunikasjon, sier Straumsheim.

Standard

For bedrifter som vurderer å kjøpe en skybasert forretningsløsning som Microsoft-plattformen levert av Advania, gir Dag Straumsheim et klart råd: - Strekk dere langt for å ta i bruk standard løsninger i stedet for å be om spesialtilpasninger. Det vil med sikkerhet redusere kostnader, tidsbruk og risiko.

 

Foto: Tina Koss / A Bygg