Det er litt av en logistikk å levere utstyrsparken til en organisasjon med 28.000 ansatte. Via egen webshop legger Coop inn bestillingen. Mottatt, sier Advania, og fikser resten.
Når Norges 11. største selskap skal bestille PC-er, telefoner eller skjermer går bestillingen gjennom Advania. Det krever gode priser, godt utstyr og en enkel webshop.
– Vi trenger masse IT-utstyr hele tiden. Advania leverer alt vi bruker av PC-er, arbeidsplass-skjermer, mobiltelefoner og høyttalere. Leveransen innebærer mye logistikk, forsendelser og hyppige bestillinger. Det håndterer Advania veldig fint, forteller Trude Gjesback Johansen, som er innkjøpssjef på IT hos Coop Norge.
Pris og fleksibilitet
Da forrige avtale gikk ut i 2019, ønsket Coop å se på utstyrsleveransen på ny. Selskapet ønsket en partner med gode priser og stor fleksibilitet.
– Vi ønsket en utstyrspartner som så våre behov og kunne gi gode priser. Det er stor konkurranse på dette ute i markedet, og vi fikk inn flere spennende tilbud. Her kom vi også i dialog med Advania. Vi inviterte fire selskap til å bli med videre. Etter møter, presentasjoner og en grundig evaluering, kom Advania ut med det totalt beste tilbudet..
– Vi har et svært godt forhold til Coop og de ansatte vi har kontakt med der. Vi ønsker å hjelpe Coop med det vi skal levere på avtalene, slik at de kan konsentrere seg om å drive sin forretning enda bedre, sier Per-Gunnar Furuseth i Advania.
Advania har tilrettelagt for integrering av systemer gjennom hele kjeden, fra produsent og distributør, til den enkelte mottaker i butikk. Dette sikrer at både varer og faktura leveres som avtalt, til best mulig pris.
Lisenspartner
– I 2021 skulle vi også ha en ny partner på lisens. Mange banket på døra, og vi inviterte flere med i konkurransen. Advania vant også denne runden. De hadde det beste tilbudet, var en god match med Coop og hadde en god nok back-up, sier Gjesback Johansen videre.
I dag leverer Advania det meste av lisens, bortsett fra SAP, og håndterer lisensene til alle Coop-ansatte.
– Da vi begynte å jobbe sammen var vi fornøyde med en gang. Det startet veldig bra. Vi opplevde god service, folk snur seg fort rundt hvis vi ber om noe og de utfordrer oss internt. Vi er også veldig fornøyde med måten de jobber på, forteller innkjøpssjefen.
Nedpå og nære
Som Norges nest største dagligvareaktør består Coop av 58 samvirkelag, hvor 2,3 millioner nordmenn er medeiere. Coop Norge SA er fellesorganisasjonen, og eid av samvirkelagene.
– Vi har jobbet med mange ulike leverandører, og mange av dem har en helt annen bedriftskultur enn Coop. Coop er veldig folkelig og nedpå. Vi opplever at Advania har litt av det samme. Det gjør at vi finner tonen fort også. Vi opplever at vi får mer enn fancy foiler, vi ser dem som hel ved og at de matcher oss godt på kultur.
Som innkjøpssjef har Gjesback Johansen halvårlige møter med Advania og jobber ikke så tett på konsulentene i hverdagen. De som bestiller hardware har tett dialog, og lisensanalytiker i Coop har ukentlig kontakt med Advania.
– Felles for alle er at dialogen fungerer veldig fint. Vi får det vi trenger, samt kompetanseheving ved behov. I starten brukte vi mye tid med Advania på å finne gode rutiner, nå flyter det bra.
Mens Coop har et mål om å redusere kostnader, har de sammen med Advania sett på rimeligere utstyr og modeller. Det har vært til god hjelp, mener Gjesback Johansen.
– De er flinke å gi tilbud til hvordan vi kan få ned prisene på utstyr, skjermer og løsninger. Generelt mener vi at de tar vare på oss og jobber proaktivt med avtalen vår. Vi opplever også at Advania ser på Coop som en viktig VIP-kunde og gir oss en veldig god kundeservice.
Coop Norge
Bransje: Dagligvare
Hva: Samvirkelagene har totalt 1200 butikker i kjedene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked,Matkroken, OBS Bygg og Byggmix.
Ansatte: 28.000 ansatte
Hvor: Hovedkontor i Oslo. Samvirkelag og butikker over hele landet.
Leveranse: Hardware-utstyr, samt lisenser