Fagforbundet har inngått avtale med Advania om å utvikle en helt ny medlemsløsning som skal gjøre deres, og medlemmenes hverdag enklere.
Fagforbundet er Norges største fagforbund og representerer arbeidstakere innenfor en rekke ulike yrkesgrupper og sektorer, inkludert helse, omsorg, utdanning, renhold, barnehage, teknisk drift, kultur og administrasjon. Forbundet organiserer over 420 000 medlemmer og jobber for å sikre gode lønns- og arbeidsvilkår, samt å fremme rettferdighet og likestilling i arbeidslivet. Fagforbundet engasjerer seg også politisk og samfunnsmessig for å påvirke beslutningstakere og lovgivning til fordel for arbeidstakernes interesser.
Advania, Fagforbundet og LO har hatt et langsiktig samarbeid. Fagforbundet har i en årrekke benyttet Advania Fane 2 som medlemsregister for å ha oversikt og kontroll på sine medlemmer. Nå var tiden kommet for å få en mer moderne skyløsning for sitt medlemssystem.
De hadde da tre valg:
- Finne et ferdig produkt
- Lage et eget
- Videreutvikle gammel løsning
De valgte å fortsette med Advania som leverandør, men å bygge et eget system. De valgte å basere det nye systemet på Microsoft Dynamics. Det er et teknologivalg vi har tatt, også fordi det er enkelt å implementere i organisasjonen, sier Fredrik Hellstrøm, avdelingsleder i Fagforbundet.
Det var ikke enkelt å velge, og Fagforbundet brukte mye tid på å kartlegge de ulike alternativene. Det krevde mye av organisasjonen å finne riktig løsning, de måtte først kartlegge alle behov både internt og mot medlemmene. Det å bygge selv er større risiko, men verdien ligger i mer fleksibilitet. I tillegg var det trygt at de allerede kjenner Advania som har utviklet og levert det gamle systemet.
Det gamle medlemssystemet er 30 år gammelt og måtte skiftes ut. «Vi ønsket oss et system som kan være i 20/30 år til», sier Fredrik. Dette er en stor investering for Fagforbundet, men vi håper det vil utgjøre en markant forskjell for våre medlemmer. Vi lever av medlemmene våre, og vil ha en moderne plattform som gir verdi for dem.
Å bygge et slikt fagsystem er komplisert, det er mange hensyn og regler som skal følges når man skal få inn all kontingenten, her er det mange ulike modeller og det er en av fordelene med å bygge en løsning selv. «Nå får vi det slik at det passer for oss,» sier Fredrik.
I tillegg til medlemskontingent, og kommunikasjon med medlemmene skal systemet også håndtere streik. Derfor bygger man i tillegg en egen konfliktmodul.
Microsoft Dynamics 365 for medlemsbedrifter er en spesialisert versjon av Microsoft Dynamics 365 Customer Relationship Management (CRM)-plattformen som er skreddersydd for organisasjoner som administrerer medlemskap. Denne løsningen gir funksjonalitet som er spesifikt utformet for å håndtere medlemsrelasjoner og medlemskapshåndtering på en effektiv måte.
Det vi gleder oss mest til er å få et enkelt og brukervennlig system med fleksibilitet. Nå får vi mulighet til å ta inn flere arbeidsgivere, og gjøre prosessene enklere. Vi vil få en mer levende min side hvor medlemmene selv kan organisere og følge egne data. Vi vil også få bedre datagrunnlag med den nye løsningen, mer kunnskap om medlemmene, som igjen vil gi bedre tjenester.
Vi er veldig fornøyd med kompetansen til Advania og det kjennes ekstra trygt at de kjenner vår virksomhet. Nå gleder vi oss bare til å se ferdig resultat, sier Fredrik