Mesta inngår avtale med Advania for å bli bransjens digitale mestere
Terje Einar Hunvik, IT operations manager i Mesta, ser frem mot det videre samarbeidet med Advania og har høye ambisjoner om hva de skal få til sammen.
– Vi har som mål å bli bransjens digitale mestere og hevde oss innen bruk av teknologi. For å oppnå det trenger vi ikke bare en driftspartner, men en god rådgiver som kan dytte oss i riktig retning, sier Hunvik.
Et omfattende digitaliseringsprosjekt
Mesta bygger, vedlikeholder og utvikler norsk infrastruktur på oppdrag fra både offentlige og private kunder. Selskapet består av 1 700 ansatte og har en årlig omsetning på over fem milliarder kroner. I januar 2022 startet Mesta et omfattende digitaliseringsprosjekt hvor målet er å etablere gode, standardiserte løsninger hvor IT-sikkerhet og brukeropplevelse står i fokus.
– Vi har allerede migrert serverne våre til Advania og byttet ut alle våre klienter. Det som gjenstår nå er å optimalisere driften og ta ut gevinsten av det grunnlaget vi har lagt sammen. Vi gleder oss til å se effekten av samarbeidet, sier Hunvik.
Avgjørende med tilgang på norsk support
Da Mesta utlyste en konkurranse for å finne sin nye IT-partner var tilgangen på norsk supportavdeling avgjørende. Advanias tilbud svarte til Mestas behov og verdier.
– Advania klarte å vise at vi ikke bare burde velge dem av økonomiske årsaker, men også fordi de deler våre verdier og forstår hvor viktig proaktivitet, tilgang på gode tekniske ressurser og norsk supportavdeling er for oss, sier Hunvik.
Mesta har alltid lagt stor vekt på brukertilfredshet og satt sluttbrukeren i sentrum. Derfor er det avgjørende med tilgang på god support og et dedikert kundeteam hos Advania.
En plattform for digitalisering
Mesta har en forholdsmessig liten IT-avdeling og har med dette samarbeidet satt ut de tradisjonelle IT-arbeidsoppgavene til Advania slik at Hunvik og hans kollegaer kan prioritere å bruke tiden sin på å videreutvikle selskapet.
– Vi ønsker en IT-partner som ikke bare løser saker, men som også kommer med gode forslag og bidrar til å utvikle oss videre, sier han.
Gerhard Næss, Senior Sales Executive i Advania, har vært ansvarlig rådgiver i prosjektet og er enig i at et samarbeid med en IT-partner ikke utelukkende handler om IT-drift, men også om å legge til rette for digitalisering og å øke konkurransefortrinnet i bransjen.
– Det vi gjør for Mesta nå er å etablere en plattform for økt digitalisering. Det er hard konkurranse i bransjen og det blir viktig for Mesta å kunne utnytte data på en god måte for å fortsette å hevde seg i markedet, avslutter Næss.