Nordr kuttet lisenskostnader og økte sikkerheten
– Vi har redusert de årlige driftskostnadene i Azure med over 1,3 million kroner. Det er en halvering av våre Azure-plan-kostnader. Det ville ikke vært mulig uten et tett samarbeid og partnerskap med Advania, sier Strømseng.
Et system som gir oversikt og handlingsrom
Azure Cost Control and Optimization er en tjeneste utviklet av Advania for bedre oversikt og optimalisering av egne Azure-tjenester. Tjenesten er bygget på funksjonalitetene i Azure og gir innsikt gjennom et dashboard i PowerBI. Dette danner grunnlag for kostnadsreduserende tiltak Nordr kan gjøre.
– Det handler om å være smartere med ressursene. Tjenesten hjelper oss å få oversikt over egen IT-arkitektur og kostnadene våre. Det er helt nødvendig å forstå dette for å kutte kostnader, sier Strømseng.
Sammen med Advania kan Nordr prioritere optimaliseringstiltak.
– Det å få hjelp av Advania til å tolke innsikten var noe av det som trigget oss til å ta i bruk tjenesten. Vi som kunde vet hvilken systemer vi har og hvordan disse brukes. Med en partner som Advania kan vi optimalisere leveransene våre.
– Vi liker å si at Advania er partneren vår, det er en vesentlig forskjell fra å si leverandør. Det gjør at vi kan ha et godt og nært forhold, sier Strømseng.
Det er mulig å hente innsikten selv direkte fra eget Microsoft-miljø, men mange opplever det som komplekst og utfordrende å få oversikten de trenger for å ta gode beslutninger.
– Jeg mener alle som har et Azure-miljø burde ha denne tjenesten. Den innsikten Nordr nå har gir dem mye bedre kontroll på kostnader, og lar dem gjøre flere aktive og informerte valg, sier Vegard Mathisen fra Advania.
Jørund H. Strømseng (til venstre) og Vegard Mathisen (til høyre) jobber tett sammen for å redusere Nordr sine lisenskostnader og øke sikkerheten i selskapet.
Økte egen sikkerhet med sikkerhetsscore
IT-sikkerhet er også et viktig prioriteringsområde for Nordr. Eiendomsutvikleren er allerede kunde av Advanias SOC-tjeneste Security Intrusion Detection and Response, med overvåkning hele døgnet, umiddelbar respons ved hendelser og en månedsrapport som gir viktig innsikt i trusselbildet.
Les mer om hvordan Advania kan holde deg trygg i et krevende sikkerhetslandskap.
I tillegg jobber Strømseng aktivt med Microsoft Defender Secure Score.
– Det siste tre kvart året har vi jobbet med vår sikkerhetsportefølje. Det er ingen i selskapet som har merket noe til det, det har bare blitt sikrere. Da gjør du noe riktig mener jeg, sier Strømseng.
Secure Score er en portal gjennom Microsoft Defender der du får oversikt over egen sikkerhetsscore og anbefalte tiltak du kan gjøre for å forbedre den. Sammen med Vegard begynte han å jobbe strukturert, først med de mest risikoutsatte områdene, deretter ble det en prioritet å få størst mulig uttelling på egen score.
– Det gir veldig mye å jobbe med Advania som partner. Microsoft gir forslag på hva vi kan skru på, vi må selv vurdere hvordan og om vi skal gjøre det. Jeg tror ganske mange selskap ikke vet hvor sårbare de er. Da må du ha en partner som hjelper deg med å gå gjennom oppsettet ditt og strukturere arbeidet, sier Strømseng.
– Det blir jo litt spill og moro i det også. Vi satte oss et mål om å komme på topp ti i Advania, da vi klarte det så feiret vi med kake, smiler han. Før han forteller om en kollega i bransjen som sendte over sin egen score på 80 prosent.
– Jeg sendte tilbake vår på over 90 prosent og sa: her må du jobbe, ler han.
En viktig kunde for Advania
Strømseng valgte en løsning der han fikk en dedikert Technical Account Manager gjennom Advania, noe han mener gir en høy verdi til arbeidet.
– Vi er ikke en stor kunde, men vi føler at Advania bryr seg om oss. Vegard er flink, interessert og ønsker å bidra inn. Det er viktig å ha en partner som er så påkoblet oss og våre behov, sier Strømseng.