Konsulenttjenester | Design | Utvikling

Senab Eikeland: En bærekraftig kundereise

Hvordan kan vi gjøre det enkelt og brukervennlig å ta miljøvennlige valg innen møbler og interiørløsninger? Jo, ved å lage en kundeportal som fungerer som en «grønn møbelapp» for reparasjon, gjenbruk og klimagevinst.

–  Nå er det mye enklere å hjelpe kundene våre til å ta vare på produktene sine, få oversikt over eksisterende portefølje og velge mer bærekraftige løsninger på kort og lang sikt. Her har Advania-gjengen gjort en kjempejobb for oss, sier Vegard Voll Gabrielsen, leder for bærekraft i Senab Eikeland.

Senab Eikeland er landets største aktør innenfor møbler og interiørløsninger til kontor, skole, barnehage, helse, offshore og offentlige miljøer. De satser tungt på bærekraft – og ønsket hjelp til å lage en enkel og brukervennlig løsning for at kundene kan velge helt nytt, litt brukt eller reparere egne møbler – og samtidig ha kontroll på klimaavtrykket sitt og forenkle administrasjonen.

Sånn startet samarbeidet mellom Senab Eikeland og Advania i Stavanger – og utviklingen av den nye produktportalen «Varig».

Møt folka som kan hjelpe deg med design

Mer reparasjon og gjenbruk

Alle produktene er nå samlet i en brukervennlig portal på tvers av leverandører. Dette gjør at kunder som ønsker for eksempel en stol får flere muligheter både før og etter en bestilling:

  • Full oversikt over alle møbler fra alle leverandører ned på møteromsnivå
  • Informasjon og råd om vedlikehold
  • Muligheter for reparasjon og bestilling av service
  • Enkel lokasjonsoversikt for administrator med rollestyring
  • Servicehistorikk og detaljer om produktkomponenter
  • Oversikt over klimaavtrykk
  • Enkel tilgang til kompetanse fra Senab Eikeland og rådgivning

– Dette hjelper kundene til å ta vare på produktene i stedet for å bestille nytt. Gjennom en QR-kode på hvert møbel kan kunder enkelt bestille service, og de kan også samle opp servicebehov for å spare kostnader og begrense transport og klimaavtrykk, forklarer Voll Gabrielsen.

Større kunder kan også enkelt legge inn alle produktene sine i en totaloversikt, og dermed velge å flytte møbler mellom lokasjoner i stedet for å kjøpe nye.

Løsningen hjelper Senab Eikeland mot målet om å bli et kompetansehus og jobbe med tjenesteutvikling for sine kunder – siden produktportalen gir flere muligheter til å rådgivning gjennom produktenes levetid og mulighet for å tilby innsiktsbasert proaktiv rådgivning. Portalen «Varig» styrker også bedriftens satsing på det bærekraftige konseptet «RE» – som handler om gjenbruk.

– Det har vært en veldig interesse for produktportalen «Varig» blant kundene våre allerede – og tilbakemeldingene er at dette er en spennende reise de vil være med på, sier Vegard Voll Gabrielsen.

 bestil service

En drømmekunde

– Senab Eikeland er virkelig en drømmekunde for oss som er utrolig inspirerende å jobbe sammen med. Vi har fått mye tillit og brukt vårt tverrfaglige team med forretningsutvikling og design til å skape gode løsninger sammen, sier Morten Nessler, regionleder i Advania.

Så langt har Advania levert:

  • UX design.
  • Tjenesteutvikling med søkelys på kundereise, sirkulære tjenester.
  • Utvikling av selve løsning fra ide til lansert.
  • Integrasjon med ERP system.
  • Prosjektstyring fra A-Å.

«Drømmekunden» har nettopp lansert den nye portalen på en intern samling. Nå gleder de seg til å vise portalen fram for nye og gamle kunder.

Én av nyvinningene i portalen er muligheten til å bli «trefadder» dersom en kunde ønsker å klimakompensere for sine innkjøp av møbler og interiørløsninger. Denne ideen får Advanias prosjektleder, Sverre Jonassen, æren for å ha kommet opp med.

– Sverre er en utrolig stødig prosjektleder. Advania-teamet har satt seg godt inn i behovene til kundene våre og oss som selskap, og de har vært flinke til å spille oss gode. Det er viktig for oss å ha en partner som utfordrer oss, stiller spørsmål og kommer med nye ideer, sier Lindis Solhaug, HR- og markedsansvarlig i Senab Eikeland.

Den gode opplevelsen er gjensidig – og Advanias prosjektleder svarer følgende på rosende ord fra kunden:

– Det er herlig å jobbe sammen med et dyktig og målbevisst team som vet hvor de vil og er med på å styre prosjektet mot mål. Å jobbe med Vegard, Lindis og teamet i Senab Eikeland har vært fylt av gode samtaler fra første møte, sier Sverre Jonassen.

Få hjelp til å utvikle dine tjenester med disse folka

advania_senab_eikeland_kundecase1