IT-sikkerhet

Stangeland Maskin: Alltid trygge

For Kristian Fjermestad, IT-ansvarlig i Stangeland Maskin, begynner hver dag med en kaffekopp over nattens IT-logg. Han sitter med hovedansvaret for konsernets IT-sikkerhet, men selv om han har ansvaret, står han ikke alene. 

– Slik dagens trusselbilde er så ser jeg det som en stor svakhet å ikke ha noen som kan følge med, sier han.   

For to år siden valgte Stangeland å benytte seg av Advanias SOC-tjeneste (Security Intrusion Detection Response) levert av Advania Cyber Defense Center. I denne tjenesten får de kontinuerlig overvåkning av systemene. Kristian kan sove godt om natten, vel vitende om at det til enhver tid sitter sikkerhetseksperter klare til å respondere dersom de blir utsatt for forsøk på dataangrep.  

– Tryggheten ble noe helt annet. Nå er det noen som passer på oss 24 timer i døgnet. Skulle det skje noe, så er vi trygge på at noen kan være på med en gang, forteller Kristian.  

Alltid noen som passer på 

Kristian har ansvaret for sikkerheten i Stangeland gruppen, et familieeid konsern lokalisert på Sola i Rogaland. Selskapet har røtter helt tilbake til 1959, og har sin virksomhet innen bygg, anlegg, eiendom, gjenvinning og miljø.  

Verdiene deres om å være forberedt, ryddig og effektiv kommer ikke bare til syne i deres kjernevirksomhet, men også i selskapets satsing på IT-sikkerhet.  

– Vi har nok innsikt til å vite at vi har ikke kapasiteten eller kompetansen til å håndtere dette selv. Vi ville ikke klart å følge med selv om vi ansatte en som hadde fått hovedansvaret. De kriminelle nettverkene er jo ikke dumme, de ligger alltid noen hakk foran. SOC-tjenesten er derimot alltid oppdatert, sier han.  

Han mener de fleste bedrifter i dag vil ha nytte av å knytte seg til en partner på sikkerhet. 

– Jeg vil på det sterkeste anbefale å investere i god IT-sikkerhet. Ja, det koster. Sikkerhet er ikke billig, men det koster mer å bygge seg opp igjen. Det er altså OM man i det hele tatt klarer å bygge seg opp igjen. Det er nok av eksempler på virksomheter som ikke klarer å komme seg igjen etter et dataangrep, sier Kristian.  

Lå på et lavt nivå – gjorde et løft 

Stangeland har de siste tre årene hatt et økende fokus på sikkerhet. 

– Vi lå på et ganske lavt nivå. For to år siden gjorde vi et stort løft. Vi fikk på plass tofaktorautentisering, vi investerte i lisenser gjennom Microsoft og sikkerhetstjenesten der. I tillegg ble det naturlig å få SOC-tjenesten til Advania. Nå følger vi alle rådene som sikkerhetsteamet i Advania gir oss, forteller han.  

Han opplever tjenesten som utelukkende positiv, både innføringen og oppfølgingen i ettertid.  

– Det var en god innføring, med god dialog hele veien. Oppfølgingen i ettertid er også bare positiv. Vi har månedlige møter med gjennomgang av rapporten. Den sier ikke bare noe om hvilke trusler som er avverget hos oss, den gir også et bilde av det globale trusselbildet.   

For han er trygghet den desidert viktigste grunnen til å investere i god sikkerhet.  

– Ja, det er litt som forsikring. Vi betaler for en tjeneste vi håper å aldri få bruk for, men om det skjer, så er det så viktig for meg at noen kan stoppe det før det blir for ille.  

Holder det de lover 

I dag er Stangeland godt beskyttet, både gjennom SOC-tjenesten, men også gjennom den årvåkne IT-ansvarlige internt. Kristian er likevel bevisst på at sikkerhet alltid vil være ferskvare.  

– Det blir aldri slik at du kan lene deg tilbake og si at nå er det bra. Sikkerhet må følges opp hele tiden, ikke bare av meg, men også av bedriften som helhet. Opplæring og bevisstgjøring av de ansatte anser jeg som veldig viktig, for alle bedrifter i dag.  

Han tviler på at mange bedrifter har kompetansen eller kapasiteten internt til å klare å henge med i trusselbildet. Da gjelder det å finne en sikkerhetspartner med nok erfaring til at du kan stole på dem.  

– Vi har ikke opplevd noen alvorlige hendelser. Likevel, de få gangene vi må gjøre tiltak, for eksempel om et passord har kommet på avveie, så har Advania vært enormt kjappe. De holder det de lover og griper raskt inn. Vår avtale er at de først ringer meg, så tar jeg kontakt med bruker. Dersom jeg ikke har mulighet, tar de direkte kontakt med brukeren. Han får beskjed om at konto er låst inntil han bytter passord, forteller Kristian.  

–  Det virker. De holder det de lover. Det er viktig for meg å få frem, avslutter han. 

Finn ut mer om hvordan Advania kan hjelpe deg med IT-sikkerhet

Relaterte artikler

IT-sikkerhet

Accountor er i trygge hender

Det verste sikkerhetsansvarlig Morten Storm Jarnæs i Accountor kan tenke seg, er at viktige data kommer på avveie. For å unngå det, har han valgt SOC, den kraftigste sikkerhetstjenesten som Advania tilbyr. Tilbake får han...