Uno-X, med IT manager Renè Lares i spissen, tar sikte på å utforske Microsoft Copilot sitt potensial på en strategisk måte. For Lares har et viktig steg på veien vært å gjennomføre Copilot Readiness Workshop med Advania, noe som ikke bare har resultert i nyttig innsikt, men også en trygghet på veien videre.
En copilot - ikke en autopilot
Uno-X er en norsk kjede av ubemannede bensinstasjoner, lynladere og vaskehaller, blant annet kjent for sine konkurransedyktige priser og bærekraftige energiløsninger. Uno-X har som ett av flere selskaper begynt å utforske muligheten for å ta i bruk Microsoft Copilot i arbeidet sitt. Etter å ha deltatt på et seminar der Advania delte sine erfaringer med Copilot fra testperioden, satt Lares igjen med mye nyttig innsikt.
– Vi satt igjen med inntrykket av at det fortsatt er et tidlig stadium av produktet. Det ble tydeliggjort at dette er en copilot, ikke en autopilot, som vil si at det er et verktøy som skal hjelpe deg, ikke ta avgjørelser for deg, sier han.
Et annet fremtredende funn gikk på gjennomgang av sikkerhet og andre viktige forberedelser i forkant av implementeringen.
– Det ble fremhevet at dette ikke er noe du bare skrur på uten å vite hva du holder på med. Du slipper jo på en måte “fanden løs” i dine data. Vi ble derfor anbefalt å kjøre en Copilot Readiness Assessment først, forteller han videre.
Copilot Readiness Workshop fra Advania viste hvordan "ståa var i sjappa"
Renè Lares har samarbeidet med Advania i snart 10 år. Han understreker i den forbindelse at han har høy tillit og ikke har hatt behov for å følge opp noe gjennom denne prosessen.
– Vi lot konsulentene fra Advania “gå løs” i vår tenant for å undersøke hvordan ståa var i sjappa. Deretter ble resultatet av valideringene presentert, som ga oss innsikt i hvorvidt vi var klare for å implementere Copiloten og hva vi burde gjøre for å redusere risikoen for eventuelle datalekkasjer, forklarer Lares.
Det viste seg at det var lite som måtte gjøres før de var klare.
– For vår del, som har god kontroll på egen data, tilganger og slik, viste det seg at det var lite vi trenger å gjøre for å slippe dette “AI-monsteret” løs. Vi fikk likevel et par påpekninger fra konsulentene om hva de anbefaler oss å gjøre, ikke bare for Copilot, men også for fremtidige endringer hos Microsoft.
Alt i alt er Renè Lares storfornøyd med det han sitter igjen med etter å ha gjennomført Copilot Readiness Workshopen. Rapporten workshopen resulterte i, er et bevis på at de har gjort aktive tiltak.
– Du får jo tross alt en veldig god rapport tilbake, som inneholder dine data og dine usikkerheter som organisasjon. Med andre ord om du er i tråd med conditional access, MFA og alt det som skal til for å kunne skru på Copiloten, sier Lares.
– Vi bruker et ITSM-verktøy der vi la inn Copilot som en del av vår ISO 2701 2022 Assessment, som viser at vi har gjort en klassifisering av våre data og “her er rapporten”. Dersom det kommer spørsmål om hvilke vurderinger vi har gjort før vi skrudde på Copilot, med tanke på GDPR og alle disse tingene, så kan vi bare vise rapporten. Rapporten viser at vi har gjort aktive tiltak, forteller han videre.
Erfaringer med Copilot så langt
Fra før har Uno-X brukt Copilot på Github for utviklere en god stund, noe som har fungert bra. Dette blir derimot det første AI-baserte sidestilte arbeidsverktøyet som de implementerer, understreker Lares.
– Det jeg bruker Copilot mest til, er å få en oppsummering av morgendagen, hva det er viktig å ha fokus på, hvilke oppgaver jeg har glemt, hvem jeg mangler å svare og lignende. Det blir som min lille personlige assistent, sier han.
Som med alle nye verktøy, tar det tid å bli kjent med det for å kunne bruke det mest mulig effektivt. Det har Lares erfart.
– Det handler mye om å bli vant til å iterere med Copilot underveis. Det er ikke sånn at du kan skrive inn noe enkelt, for så å få et omfattende svar tilbake. Du vil jo gjerne komme ned i kjernen på problemstillingen med en gang, men da må du også gi en detaljert beskrivelse av hva du ønsker. Så det er litt egentrening i dette med å klare å formulere seg på en god måte, sier han.
Veien videre
Uno-X har fortsatt ikke implementert Microsoft Copilot i selskapet, selv om det er planen på sikt.
– Vi har noen testbrukere, inkludert meg selv, for å se hvilken merverdi Copiloten gir. Det gir jo en økt lisenskostnad. For en større organisasjon vil det utgjøre mange kroner og øre i løpet av et år per ansatt. Så da er spørsmålet… Hvem trenger det? Hvem må ha det? Hvem vil det hjelpe mest? Min erfaring så langt er at de som jobber mye med presentasjoner har stor nytte av det. Det samme gjelder for de som jobber mye med kommunikasjon og prosjekter, og i Microsoft produkter utover selve Office-pakken, som Dynamics og lignende, avslutter Lares.