Digital transformasjon i jakten på den beste kundeopplevelsen.
I en bransje med stadig økende konkurranse, har kosmetikkjeden VITA gjennomført et omfattende digitalt transformasjonsprosjekt. Dette for å sørge for at selskapet kan levere på kundenes premisser. I VITAs nye digitale målbilde står derfor omni-kanal, personalisering og rask levering sentralt. Samtidig øker også fokuset på sikkerhet i løsningene.
Etter å ha fått nye eiere, startet VITA arbeidet med å utforme selskapets nye målbilde. En sømløs og personalisert handleopplevelse på tvers av nett og fysiske butikker (omni-kanal) er noe mange kunder i dag tar for gitt. De velger også hvor de handler på nett ut fra leveringstid. Som en konsekvens av dette har VITA byttet samtlige kjernesystemer, og flyttet store deler av porteføljen i skyen. Netthandelslageret i Mjøndalen er automatisert ved hjelp av Autostore.
Da flere av de eksisterende systemene hadde nådd endt levetid, måtte omstillingen skje raskt. Størsteparten av IT-porteføljen ble byttet ut i løpet av våren 2023.
«Det har vært utrolig spennende å være med som rådgivere og sparringspartnere til VITA i en så heftig omstillingprosess. Jeg er mektig imponert over ambisjonsnivået, og at de har vært så tydelige på hva de ønsker å få ut av digitaliseringsprosjektet. Gevinsten er at de nå sitter med en toppmoderne IT-arkitektur, og har alle muligheter for å nå sine forretningsmål, sier kundeansvarlig Christer Danielsen i Advania.
VITA har nå en Microsoft stack, hvor Microsoft 365, Power BI og Business Central er sentrale komponenter. I tillegg gir utvidelsen LS Central VITA et komplett retailprodukt med funksjonalitet for POS, forsyningskjede og backoffice.
I dag drifter Advania VITAs forretningskritiske applikasjoner, og en Azure skyklient. De bistår med tilgangsrettigheter, sikkerhet, spørsmål om lisenser med mer.
Fleksibel IT-partner
Med et lite IT-team som skal drifte butikker, hovedkontor, nettbutikk og logistikksenter, i tillegg til en heftig digitaliseringsreise, har VITA hatt god nytte av Advania som sparringspartner gjennom prosessen.
- For å navigere alle endringene har det vært en enorm støtte å ha Advania. De har vært vår «interne IT avdeling» og bistått med viktig rådgivning i alle ledd av prosessen, sier Sonnenberg.
- Vi kan ikke sitte med all kompetanse selv. Derfor er det fint å ha en driftsleverandør som kan stille med ulik type domenekompetanse som vi trenger til ulike prosesser. Advania er veldig serviceinnstilte. Jeg har flere ganger opplevd at de snur seg raskt for å hjelpe oss, sier Sonnenberg.
I tillegg til skyinfrastrukturen drifter også Advania VITAs hardware på kontor og logistikksenter, samt on-premise infrastrukturen som blant annet Autostore-løsningen driftes på.
Økt fokus på sikkerhet
Sikkerhet blir også et viktig satsingsområde fremover for VITA-ledelsen, i tillegg til god rådgiving og videre drift.
– Dessverre endrer trusselbildet seg i en stadig. Da er det godt å ha en partner som hjelper oss med å kartlegge risiko, forebygge og mitigere eventuelle i angrep. I dag er alle en målskive, og ingen kan føle seg helt trygge mot angrep, sier Sonnenberg.
For å sikre kosmetikkjeden mot større angrep, har VITA blant annet valgt Advanias SOC-tjeneste (Security Operations Center). Tjenesten består av et fast team som har som oppgave å beskytte mot datatrusler. SOC-teamet overvåker alle deler av Vitas infrastruktur, og varsler om trusler og risikoer, undersøker eventuelle sikkerhetshendelser og håndterer situasjonen dersom noe oppstår.
VITA
Bransje: Varehandel
Hva: Norges største kjede innen skjønnhet og velvære
Antall butikker: 115
Hvor: Hovedkontor i Oslo. Butikker over hele landet.
Prosjektet: Sky, sikkerhet og SOC