Kunstig intelligens 08.04.2024

Er AI fremtiden for virksomheter?

 PwCs analyse antyder at globalt BNP vil øke med 15,7 billioner USD frem til 2030 på grunn av «akselererende utvikling og bruk av kunstig intelligens».

PwCs analyse antyder at globalt BNP vil øke med 15,7 billioner USD frem til 2030 på grunn av «akselererende utvikling og bruk av kunstig intelligens». 

Men hva er drivkreftene bak en slik vekst?

På den ene siden er det ønske om en økning i bedrifters produktivitet. På den andre siden er det en økning i etterspørselen fra forbrukerne, drevet av bedre kvalitet og stadig mer personlige AI-forbedrede produkter.

For la oss innse; før eller senere må flertallet av selskapene implementere det for å forbli konkurransedyktige.

67 % av lederne tror at AI vil hjelpe mennesker og maskiner med å samarbeide for å forbedre virksomheten – ved å kombinere kunstig og menneskelig intelligens. 

Fordeler med AI

Hvis bedriften din ennå ikke har omfavnet AI, er dette det du trenger å vite om potensielle fordeler: 

  • Øk de ansattes produktivitet og arbeidstilfredshet. AI kan avlaste dine ansatte fra repeterende arbeid. Det kan eliminere aktiviteter som ikke bare er utilfredsstillende, men også begrense mulighetene for faglig utvikling eller å lære nye ferdigheter.
  • Spare tid og penger. AI kan hjelpe ved å automatisere lange, repeterende oppgaver. For eksempel rapportgenerering, en chatbot for interne spørsmål, feilsøking, men også analyse. 
  • Støtte salg og øke inntektene. En helt automatisert salgsprosess ville selvfølgelig ikke være profesjonell. Men du kan forbedre spesifikke områder med AI. For det første kan du bruke AI til å analysere store mengder data slik at en algoritme kan trekke konklusjoner som betyr mer og raskere salg. Deretter kan du lage AI-baserte verktøy som bidrar til å forbedre salgsprognoser, forutsi kundebehov og forbedre kommunikasjonen.

De tre tingene vi nettopp nevnte er bare noe av det AI kan hjelpe bedriften med. 

Hvis du vil utnytte kunstig intelligens fullt ut for virksomheten, må du sørge for at den stemmer overens med dine spesifikke forretningsmål. Det er derfor du må ta en oversikt over driften din før du implementerer AI. Du kan starte med å definere forretningsbehovene dine og deretter prioritere de viktigste verdidriverne. 


Hvis du vil lese mer om bruken av AI for bedrifter, last ned vår whitepaper i dag. 

 


Advania kan hjelpe deg på din AI-reise.

Vi har ekspertisen og løsningene som kan hjelpe deg å utnytte AIs potensial i virksomheten din.

Lær mer her.

 

Relaterte artikler