IT-sikkerhet 27.08.2024

Hva er smishing og hvordan kan du beskytte deg mot det?

Svindelmetodene utvikler seg, og en av de mer aktuelle truslene er smishing – en form for svindel via SMS. Med stadig flere rapporter om svindelforsøk i Norge, er det viktig å forstå hva smishing er og hvordan du kan beskytte deg mot det.

Smishing - hva er det? 

Du har kanskje hørt om phishing, men har du hørt om smishing? Smishing er en type svindel hvor angriperen forsøker å få tak i personlig eller sensitiv informasjon ved å sende tekstmeldinger som utgir seg for å være fra en troverdig kilde. Svindlerne kan utgi seg for å være alt fra lederen din, en kjent bedrift, en offentlig myndighet, til en bekjent eller familiemedlem. Målet er å lure mottakeren til å laste ned malware, dele informasjon som passord, bankdetaljer, eller annen sensitiv data.

Disse meldingene inneholder typisk en lenke eller et telefonnummer, som mottakeren oppfordres til å klikke på eller kontakte. Når du klikker på lenken eller ringer nummeret, risikerer du å bli ledet til en falsk nettside eller bli bedt om å oppgi informasjon som angriperen kan bruke til å stjele penger eller identitet. Meldingene er ofte designet for å skape en følelse av hastverk eller panikk, slik at mottakeren handler raskt uten å tenke seg om.

Slik kan du beskytte deg mot smishing:

  1. Vær kritisk til meldinger: Dersom en melding er uvanlig eller ber om personlig informasjon, bør du være skeptisk og kritisk. Dersom meldingen i tillegg kommer fra en ukjent avsender bør varsellampene tennes. Sjekk avsenderens telefonnummer, og vær oppmerksom på eventuelle skrivefeil eller uvanlige forespørsler, selv om avsenderen er gjenkjennelig.

  2. Unngå å klikke på lenker i meldinger: Hvis du mottar en lenke på SMS, unngå å klikke på den. Lenken kan føre til en falsk nettside som er designet for å stjele informasjon fra deg.

  3. Kontakt avsenderen direkte: Hvis du er i tvil om en melding er ekte, ta direkte kontakt med avsenderen gjennom kjente kanaler, som deres offisielle nettside eller telefonnummer, for å verifisere meldingens innhold. Om meldingen inneholder kontonummer eller lignende, ta alltid kontakt og gjenta samt verifiser informasjonen du har mottatt.

  4. Installer sikkerhetsprogramvare: Sørg for at mobilen din har oppdatert sikkerhetsprogramvare som kan hjelpe deg med å blokkere og identifisere smishing-forsøk.

  5. Unngå å dele personlig informasjon: Del aldri sensitive opplysninger som passord eller bankdetaljer via SMS, med mindre du er helt sikker på at mottakeren er pålitelig.

Konsekvenser for bedrifter

Smishing kan ha alvorlige konsekvenser for bedrifter, inkludert tap av sensitiv informasjon, økonomiske tap, skade på omdømmet og juridiske utfordringer. Angrep kan føre til at ansatte deler informasjon som kan åpne opp for datainnbrudd eller svindel.

Tiltak bedrifter kan gjøre for å beskytte seg mot smishing

  • Utdanne ansatte: Regelmessig opplæring om hvordan man identifiserer smishing-forsøk og andre digitale trusler.

  • Implementere sikkerhetstiltak: Benytt tofaktorautentisering, eller multifaktorautentisering og anti-phishing programvare for å minimere risikoen.

  • Overvåke mistenkelig aktivitet: Sørg for at IT-avdelingen har systemer på plass for å overvåke og reagere raskt på mistenkelig aktivitet.

Har du gode rutiner for å fange opp og håndtere sikkerhetsbrudd?

Vi tilbyr tjenester som adresserer både de offensive og defensive sidene ved cybersikkerhet. Våre rådgivere og konsulenter reviderer deres sikkerhetsarkitektur, konfigurasjoner og tilgangsstyring og avdekker eventuelle feil og mangler. I tillegg går vi aktivt ut og hindrer eventuelle trusselaktører i å angripe deg.

Les mer om hvordan vi kan bistå din virksomhet med cybersikkerhet! 


Relaterte artikler