Tips for effektive prompter i Microsoft 365 Copilot
I denne artikkelen har vi forsøkt å samle noen nyttige tips til deg som vil mestre kunsten å prompte effektivt i Microsoft 365 Copilot.
Forstå det grunnleggende
En god prompt starter med et klart mål. I dette ligger at du må ha en klar ide om hva det er du ønsker at Copilot skal gi deg av svar eller hjelp. For å oppnå målet du har satt må du gi Copilot en kontekst slik at den forstår hvem som er involvert, og hva formålet med forespørselen er.
Du kan deretter begrense eller utvide søket ved å spesifisere hvilke kilder den skal ta utgangspunkt i. For eksempel, kan du be Copilot om å se bare i e-postene dine eller begrense søket til Teams og SharePoint de siste tre månedene.
Legg gjerne til hvilke forventninger du har til svaret, for eksempel har du en spesiell tone eller format, som tabell, punktliste, artikkel eller dikt.
Copilot vil fortsette å lære så du kan justere svaret du får etter hva du er på jakt etter.
Oppsummert: de viktige elementene i en prompt
- Mål: Hva ønsker du å oppnå?
- Kontekst: Hvem eller hva er involvert?
- Kilder: Hvilke data skal brukes?
- Forventninger: Hvilket format eller tone ønsker du?
Kan jeg hoppe over noen av punktene?
Ja, du trenger ikke alltid å inkludere alle elementene. Du kan bruke Copilot Lab for å få forslag til hvordan du kan starte en prompt. En enkel prompt som "Lag en FAQ basert på [fil]" kan være en god inngang – deretter kan du stille oppfølgingsspørsmål og veilede for å få akkurat det du leter etter.
Noen praktiske eksempler du kan teste ut nå:
Korte prompter:
- "Hvilke oppgaver har jeg fått fra e-post og Teams denne uken?"
- "Hvilke eksterne brukere samarbeidet jeg med forrige uke?"
Mer detaljerte prompter:
- "Finn relevante dokumenter for et møte med [kunde/selskap/person ] i SharePoint. Lag en tabell med dokumentnavn, stedsangivelse og opprettelsesdato."
- "Skriv et referat fra møtet om [tema]. Inkluder en enkel oppsummering av diskusjonen."
Strukturen i prompter
Hvordan du formaterer dine prompter kan spille en viktig rolle for hvilken respons du får.
Det kan være verdt å tenke på følgende :
- Bruk avsnitt om prompten er lang. Det vil gjøre det enklere å lese og forstå.
- Bruk punkter og nummeringer for å sørge for at alle spørsmål eller behov blir besvart
- Still åpne spørsmål for mer utfyllende svar, eller lukkede spørsmål for ja, eller nei svar
- Fremhev viktige deler med kursiv eller bold for å synliggjøre viktige punkter, tema eller spesifikasjoner
- Forsøk å være kortfattet. Lange setninger med mange ideer kan gjøre selve forespørselen uklar.
- Bruk positive formuleringer og fortell Copilot hva den skal gjøre, framfor hva den ikke skal gjøre
- Be gjerne om analyser av konkrete tema du ønsker å løfte
Endringer i språkmodeller
Tidligere ville det ha betydning for responsen om du la viktige poeng mot slutten av forespørselen, men ettersom språkmodeller utvikler seg over tid og blir mer sofistikerte så stemmer ikke dette lenger. Moderne språkmodeller tar i dag hensyn til hele konteksten og strukturen i setningen for å forstå og generere mer nøyaktige og relevante svar.
Dette gjør at svarene blir mer konsistente og relevante, uavhengig av hvordan informasjonen er strukturert i prompten.
Du kan også eksperimentere med "hvis - så"-instruksjoner for mer komplekse forespørsel.
Justere og forbedre
Ikke mist motet om den første responsen ikke treffer helt perfekt. De fleste må be om justeringer eller endre forespørselen. Generativ KI vil lære gjennom dine justeringer og forespørsler, og responsen du får vil forbedre seg over tid.
Tenk på hvordan forskjellige prompter kan gi forskjellige svar. For eksempel:
- Prompt 1: "Skriv om utviklingen i flyindustrien de siste 10 årene."
- Prompt 2: "Skriv en artikkel for de som jobber i flyindustrien, med fokus på sikkerhet, miljø og passasjertilfredshet."
Menneskelig touch
Det aller viktigste ved bruk av Microsoft 365 Copilot er at du setter av tid til å gjennomgå de svarene du får. Husk alltid på at Copilot er en digital assistent, den er ikke ment å være en autopilot og i likhet med andre chat-boter kan språket skille seg ganske markant fra det innfødte norske språket, både i tone og stil.
Med litt øvelse og bevissthet rundt hvordan du formulerer spørsmålene dine, kan du bli en mester i å bruke Copilot effektivt.