Team Advania 23.06.2023

Suksess med prosess

Dennik Aksjøberg var ikke så opptatt av prosesser, helt til han fikk ansvaret for en ISO-sertfisering. Nå har han god oversikt og et nyttig system som viser vei.

– Alt blir bedre når man har styr på prosessene, sier Dennik Aksjøberg.
– Det er de som gir oss den totale oversikten, som viser oss hvor informasjonen kom fra og hvor den skal videre, som gir oss grunnlag for å se etter forbedringspotensiale, konsekvenser og utfall. Men det tok litt tid før jeg forsto det. Jeg er ikke en prosessmann.

Fra FN-soldat til IT

Hvordan Dennik Aksjøberg ble en prosessmann skal vi komme tilbake til. I utgangspunktet drev han med helt andre ting enn IT og prosesser.
 
– Det var helt tilfeldig at jeg havnet i IT-bransjen. Jeg har aldri vært opptatt av duppeditter. Jeg er opptatt av at ting skal funke og at det funker hos kundene. Men ikke kom til meg hvis du har trøbbel med outlook for eksempel, sier Dennik, med en god latter.
 
Han var først FN-soldat, men forsto at det ikke var så lurt i lengden. Etter et stopp innom Securitas begynte han å selge kopimaskiner. En kompis som jobbet med salg av IT-produkter hanket ham inn. Det ene førte til det andre, som det heter, og siden 2008 har han vært i det som etter hvert er blitt Advania. I dag er han leder for webshopteamet som håndterer driftskundene.

– ARIS gir veldig god oversikt

Gjennom årene han han fått ulike små og store ansvarsoppgaver i fanget, men da han ble satt til å lede prosessen med ISO-sertifisering av avdelingen Advania Products, da sov han dårlig.
– Jeg er jo ikke en prosessmann. Men det gikk veldig bra, takket være min gode kollega Meindert Kalma. Han er en meget klok mann som stiller de riktige spørsmålene, og han kan alt om prosesser i Advania. Vi bruker et system som heter ARIS, det gir en veldig god oversikt.
 
Selv om Dennik nå bruker mer tid på det administrative enn tidligere, er det all grunn til å sove godt om natten nå.
– Tidligere satt jeg og gjorde min greie, men nå blir alt dokumentert, jeg har mer oversikt og ser konsekvensene av alt vi gjør. Da får man også lettere øye på forbedringsmulighetene. Jeg er mer bevisst på prosessene i alt vi gjør og ikke minst fallgruvene. Vi selger hardware for 1,5 milliarder kroner i året, fallhøyden er enorm hvis vi ikke gjør det skikkelig. Det er helt nødvendig å ha et system som fanger opp fallgruvene, sier Dennik.

– Viktig at vi gjør ting på samme måte

Advania har nesten 900 ansatte fordelt på mange avdelinger og 16 kontorer i Sør-Norge.  Oppkjøp og fusjoner har samlet ulike kulturer – og måter å gjøre ting på.
–  Det er viktig at vi har en felles forståelse og at alle drar på samme måte. Det må noen prosesser og verktøy til. For eksempel det å onboarde en ny kunde, det er viktig at vi gjør det på samme måte. Nå har ARIS blitt implementert og det knytter ting sammen.
 
Om trebarnspappaen Dennik er like prosessorientert hjemme som han er blitt på jobb, er usikkert, men han har i alle fall nok å drive med. Han liker å følge barna tett med tanke på idrett, nå har de to eldste flyttet ut, men det er nok å stelle med når 13-åringen driver med bandy, downhill-sykling og fri-ski. Og når Dennik skal gjøre noe bare for seg selv, drar han til Skåne på jakt. Ellers liker han seg hjemme sammen med familien og hunden. Hjemme er Drammen, der vokste han opp og der blir han boende. Ikke for det, han hadde ikke hatt noe imot å flytte på seg.
– Så lenge jeg har med kona mi, kan jeg flytte hvor som helst.
 

Relaterte artikler

Team Advania
01.09.2022

Nye muligheter i Advania

Vegard Mathisen byttet beite i Advania og gikk fra å jobbe med intern IT til å bli rådgiver med tett kundekontakt. – Jeg er glad for at jeg jobber et sted hvor det finnes slike muligheter, sier han.