
Under panseret på AI - Azure AI Document Intelligence
I dag er det mange norske virksomheter som har en tanke, plan eller i beste tilfelle en strategi for hvordan de skal implementere AI. Kunstig intelligens kan oppleves som et stort og uoversiktlig felt, spesielt når utviklingen skjer i et enormt tempo.
– Det er spennende at folk bruker og prater om store språkmodeller. Får du dem derimot til å samarbeide med andre AI-tjenester, kan det bli så mye mer, forteller han.
Implementering av kunstig intelligens trenger ikke å bety store, skreddersydde løsninger. Inngangsbilletten kan godt være en av AI-tjenestene fra Azure for eksempel.
I denne serien ser vi litt nærmere på de ulike delene som kan befinne seg under panseret på kunstig intelligens.
Forhåndsbygde modeller kan gi effektivitetsgevinst
I dag er det mange som snakker om mulighetene AI kan gi ved tolkning og analyse av store datasett, ikke alle er klar over at dette allerede er lett tilgjengelig og klart for bruk gjennom Azure AI Document Intelligence.
– AI-tjenesten kan inkluderes i ditt Microsoft-miljø og gir deg forhåndsbyggede modeller som raskt kan sortere, analysere og tolke store og komplekse dokumenter, forteller Simon.
Ifølge McKinsey kan kunstig intelligens ende med å øke den globale produktiviteten med mellom 20 og 30 prosent innen 2039, avhengig av bransje og hvordan den implementeres.
– De forhåndsbygde modellene bruker maskinlæring og optisk tegngjenkjenning til å håndtere forskjellige dokumenttyper. For virksomheter betyr det at veien til å hente inn nøyaktig og presis data er blitt kortere, forteller Simon.
En annen stor fordel er muligheten for å tilpasse løsningene til egne behov.
– Det er mulig for oss å bygge modeller som i kombinasjon med naturlig språkprosessering er tilpasset virksomhetens spesifikke dokumenter. Dette kan for eksempel handle om å hente ut spesifikk informasjon fra mange tusen dokumenter på mange hundre sider hver. Muligheten gir stor grad av fleksibilitet, noe som gjør at flere får øynene opp for gevinstpotensialet i kunstig intelligens, sier Simon.
Er du klar over sikkerheten som er bygget inn i din AI?
Automatisering og sammenstilte modeller
Fleksibiliteten i Azure AI Document Intelligence betyr også muligheten til å sammenstille AI-modeller for automatisk dokumentklassifisering.
– Ved å bruke disse modellene, reduserer vi behovet for manuelle handlinger. Det fører til mindre rom for feil og gjør det lettere å behandle store mengder dokumenter, forklarer han.
Dokumentintelligens kan brukes i mange bransjer:
- Finans: for å utvinne data raskt fra lånedokumenter, og dermed skape en smidigere prosess
- Helse: en raskere og bedre håndtering av pasientjournaler bidrar til raskere behandling.
- Juridisk: Raskere tilgang til relevant informasjon gjennom dokumentanalyse.
- Retail: Automatisering av retur og reklamasjonsprosesser
- Offentlig sektor: Effektiv behandling av skjemaer kan øke servicenivået.
Den virkelige verdien til Azure Document Intelligence ligger i muligheten til å i mye større grad få kontroll på ustrukturert data.
– Ved å gjøre dokumenter mer tilgjengelige får vi et mye bedre grunnlag for å ta gode beslutninger på, sier han.
Har du en tanke, plan eller strategi for å ta i bruk AI?
Er du usikker på hvor du skal starte? Ta gjerne kontakt med oss for en samtale om AI og mulighetene for deg.
Følg med fremover på "Under Panseret på AI", hvor Simon utforsker de ulike komponentene som befinner seg under AI-panseret.