Faktabasert bærekraft

Slik jobber Advania med bærekraft

Verden er full av feilinformasjon. Derfor brenner vi i Advania for faktabasert bærekraft. Advania vil levere produkter og tjenester til våre kunder som gir lavere utslipp og energibruk, og som er mer etiske og transparente. 

Gjennom våre ulike sertifiseringer, medlemskap og etablerte retningslinjer er vi forpliktet til en systematisk tilnærming til antikorrupsjon og bærekraftig forretningspraksis. Advanias retningslinjer er basert på FN- og ILO-konvensjoner om menneskerettigheter, arbeidsforhold, miljø og antikorrupsjon.

Portrett - Turi Regine Pettersen
Lansering av bærekraftrapport for 2023

Synspunkter fra vår konserndirektør i Advania

Hege Støre, Group CEO, Advania

Styringssystemer
  • Miljø - ISO 14001: Advania arbeider systematisk med tiltak for en mer miljøvennlig drift og godt arbeidsmiljø. 
  • Kvalitet - ISO 9001
  • Informasjonsikkerhet - ISO 27001
Les mer om ISO
Bærekraftrapportering
  • Bærekraftsrapport  basert på GRI og Global Compact standard
  • KPI rapportering til eiere
  • Klimarapport på CO2-fotavtrykk, GHG-protokollen scope 1-3

Les vår bærekraftrapport

Advaniakonsernets klimaregnskap
Redegjørelse Åpenhetsloven

Advania Norge jobber systematisk med å overvåke risiko for menneskerettighetsbrudd og gjør aktsomhetsvurderinger ihtt. OECDs seks trinn for bærekraftig forretningspraksis. Vår redegjørelse har oppnådd basisnivå hos Etisk Handel Norge. Dette betyr at vår rapport oppfyller forpliktelsene i Åpenhetsloven.

Les vår redegjørelse
Bli kjent med Advanias retningslinjer

Våre ansatte og leverandører skal kjenne til våre retningslinjer.

Vi forplikter seg til å etterleve kravene i Åpenhetsloven.

Leverandørene våre forplikter seg til å etterlevere vår Code of Conduct.

Alle våre ansatte gjennomgår grundig opplæring i Code of Conduct.

BÆREKRAFTSSTRATEGI

Våre fokusområder

Advania Icon_Purple_Career
Vårt selskap
  • Attraktiv arbeidsplass
  • Mangfold, kjønnsbalanse og inkludering 
  • Forretningsetikk og åpenhet 
  • Klimasmart virksomhet

Her fokuserer vi på vår egen påvirkning gjennom å måle klimautslippene fra virksomheten og arbeide med å redusere dem, ved å skape en inkluderende og sunn arbeidsplass som tiltrekker talenter, og ved å arbeide med høy forretningsetikk og ansvarlig økonomistyring. 

Advania Icon_Purple_Lifecycle Management
Vår verdikjede
  • Ansvarlig leverandørkjede 
  • Ansvarlig håndtering av elektronisk avfall

Som forhandlere av IT-produkter er vi en del av en lang og kompleks verdikjede, fra utvinning av råmaterialer, produksjon av komponenter og sluttmontasje oppstrøms, til forbrukerbeskyttelse, energiforbruk, utslipp fra datasentre og avfallshåndtering nedstrøms. Vi arbeidet systematisk med å forstå og ta ansvar for vår påvirkning på mennesker, samfunn og miljø. 

Advania Icon_Purple_Chat
Våre tilbud
  • Integritet og informasjonssikkerhet 
  • Sirkulær økonomi 
  • Digitalisering og innovasjon for et bærekraftig samfunn

Vi jobber med å drive utviklingen mot mer sirkulære tilbud, hjelper kundene med å velge riktige produkter og sikrer lang brukstid gjennom våre produktnære tjenester som service og gjenbruk. Vi arbeider også kontinuerlig med personvern og informasjonssikkerhet.

Advania Icon_Purple_Globe
Vår omverden
  • At handlingene våre er en positiv kraft i samfunnet 

Advania og teknologibransjen spiller en viktig rolle når det gjelder å skape og forme et mer bærekraftig samfunn. Selvfølgelig er det viktig hvilke produkter og tjenester vi tilbyr, men vi ønsker også å inspirere og støtte mennesker i hele samfunnet slik at vi sammen kan skape en bærekraftig fremtid. Derfor har Advania ulike prosjekter for samfunnsengasjement hvor vi bidrar med teknisk kunnskap, økonomisk støtte samt vårt frivillighetsprogram.

Bærekraft er en naturlig del av alle våre tjenester.

Her er tre områder som hjelper deg å ta bærekraftige valg:

Med riktig bruk av teknologi kan vi forme fremtiden vi ønsker oss. Smart digitalisering legger grunnlaget for bedre kommunikasjon, økt effektivitet og nyskapende løsninger. Dette er byggesteinene i en verden der alle har lik tilgang til kunnskap og informasjon.

Slik jobber vi med

Åpenhetsloven

Hva er loven?

Åpenhetsloven ble norsk lov 1. juli 2022. 

Loven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester og den skal sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Åpenhetsloven forplikter Advania til å årlig rapportere åpent om loven.

Det er Forbrukertilsynet i Norge som skal sørge for at bedrifter etterlever Åpenhetsloven. (Les mer på:  forbrukertilsynet.no/apenhetsloven

Hva gjør Advania?

I Advania forplikter vi oss til å etterleve loven, mer informasjon om hvordan vi gjør dette finner du i vår årlige Åpenhetsrapport til Etisk Handel.

Hvem kan jeg kontakte?

Har du spørsmål om Advanias arbeid med Åpenhetsloven bes du ta kontakte oss på sustainability@advania.no. Informasjonskrav må foreligge skriftlig via e-post. 

Spørsmål vil bli besvart innen fristen for informasjonsplikt på tre uker. Unntaksvis vil Advania forlenge fristen til inntil to måneder etter at kravet er mottatt, dersom mengden eller typen informasjon som etterspørres gjør det uforholdsmessig byrdefullt å besvare informasjonskravet innen tre uker.

Advania skal i utgangspunktet svare på alle spørsmålene vi får om Åpenhetsloven. Vi forbeholder oss retten til å avslå informasjonskrav i fire tilfeller (se Forbrukertilsynets veiledning her).

"I Advania har vi ambisjon om å bidra til en ny og høyere standard for bærekraft i bransjen. Vi ser ikke bare utfordringer, men også enorme muligheter for å bidra til bærekraftig omstilling, både innen vår egen bransje og i andre sektorer. Som et av de første IT-selskapene i landet som ble medlem av Etisk Handel, har vi lenge hatt store ambisjoner for vårt arbeid. Vi tror på kraften i samarbeid, innovasjon og sunn konkurranse på feltet for å skape en bærekraftig fremtid for alle."
Nettverk vi engasjerer oss i

Våre medlemsskap

Årlig rapporterer vi til UN Global Compact på retningslinjer utarbeidet av dem i tråd med Communication on Progress og FNs bærekraftmål

I Responsible Business Alliance (RBA) påvirker vi våre leverandører på compliance av menneskerettigheter og arbeidsforhold

Vi er medlem av Etisk Handel Norge for å arbeide aktivt for en ansvarlig innkjøpspraksis i våre leverandørkjeder

Vi er med i ODA - Nordens ledende nettverk for mangfold i tech for å støtte deres arbeid med likestilling og mangfold

TA KONTAKT I DAG

La oss snakke om faktabasert bærekraft og våre gode IT-løsninger for å oppnå dine mål.