G Suite i klasserommet

G Suite for Utdanning

G Suite for Utdanning er en samling skybaserte produktivitetsverktøy som med enkle grep kan integreres i både planlegging, gjennomføring og vurdering av din egen undervisning og elevenes arbeider. G Suite for Utdanning er gratis for skoler og kan benyttes av både ledelse, lærere og elever ved skolen.  

G Suite for Utdanning er tilpasset skolehverdagen og har verktøy som kan brukes i alle fag på timeplanen. Produktivitetsverktøyene er tilrettelagt for samarbeid og kan deles digitalt på tvers av elever, grupper, klasser, trinn samt fag, prosjekter og spesifikke emner.  

I tillegg finnes det mange verktøy og tilleggstjenester som ligger tilgjengelig for alle brukere i form av add-ons og extensionsHvilke av disse lærerne kan benytte undervisningen (tillegg til G Suites kjerneverktøy) er opp til hver enkelt skole/kommune.  

Ved oppretting av en gratis avtale  G Suite for Utdanning inngår alle kjerneverktøyene i pakken i en databehandleravtale hvor man selv eier dataen som blir behandlet innenfor kjerneverktøyene. Det er også helt fritt for reklame, naturligvis.  

 Følgende kjerneverktøy inkluderes i G Suite for Utdanning:  

  • Google Klasserom 
  • Google Drive 
  • Google Dokumenter 
  • Google Regneark 
  • Google Presentasjon 
  • Google Skjema 
  • Google Mail (G mail) 
  • Google Kalender 
  • Hangouts Meet 
  • Google Keep 
  • Google Sites  
  • Google Administrasjon  

Hvordan undervise med G Suite for Utdanning?

Administrere

Ved hjelp av Google Klasserom og Google Skjema kan man enkelt administrere elevgruppen og deres arbeider, samt lekser. I Google Klasserom kan du opprette klasser, dele ut arbeidsoppgaver, lekser og igangsette samarbeidsoppgaver. I Google Skjema kan du raskt lage både enkle og komplekse tester som guiz og undersøkelse, samtidig som du kan følge elevenes besvarelser og gi direkte tilbakemeldinger. Elevene kan også opprette både undersøkelser og quizzer tilknyttet egne arbeider.  

Samarbeide

Appene Google Dokumenter, Google Presentasjoner, Google Regneark, Google Nettsted og Google Drive gir gode samarbeidsmuligheter hvor både elever og lærere kan samskrive og samarbeide i sanntid, uavhengig av fysisk lokasjonI tillegg kan man til enhver tid tilegne og holde styr på hvem som kan se, redigere eller kommentere dine dokumenter/prosjekter. Google Drive er enkeltpersonens personlige lagringsplass i sky -det er her alle dokumenter, filer, prosjekter og lignende blir lagret. Fra Google Drive kan man også opprette, arbeide med og dele både dokumenter, presentasjoner, regneark, skjemaer, osv. Ved bruk av Google Klasserom blir det i tillegg opprettet en klasse-drive som er et lagringsområde i skyen for hele klassen. I dette området blir alle dokumenter som lastes opp/deles via Klasserom-appen lagret og alle brukere kan på en sikker måte dele oppgaver/dokumenter/prosjekter med sine samarbeidspartnere samt finne tilbake til tidligere delte dokumenter. 

Organisere

Ved hjelp av appene Google Keep og Google Kalender kan både lærere og elever organisere sine tanker og gjøremål, opprette huskelister, frister, notater, påminnelser og lignende. I Google Keep kan du i tillegg ta notater ved bruk av stemmeopptak, fargekode dine notater eller huskelapper, sende notater til andre apper du benytter, ta bilder til kategorisering eller andre notater. Alt du oppretter i Keep synkroniseres automatisk med din Drive (lagringsplass) og kan naturligvis også deles med samarbeidspartnere dersom det er ønskelig.  

Kommunisere

For kommunikasjon utover delingsverktøy er både Google Mail og Hangouts tilgjengelige i G Suite. Ved bruk av Hangouts kan man både delta i samtaler ved bruk av tekst i en chat, stemme i lydanrop eller bilde i videoanrop. Dette kan gjennomføres både en til en eller i grupper. 

Håndtere

I Admin-konsollen kan IKT-ansvarlig eller administrator enkelt legge til eller administrere brukere, opprette grupper og epostlisteradministrere apper og innstillinger, domenene og administrative roller, konfigurere sikkerhetsinnstillinger, se statistikk om organisasjonen og mye mer.  

 Kombinasjonen av alle overnevnte apper og verktøy gjør G Suite til en komplett pakke for skolen og klasserommet. Siden alt baserer seg på lagring i sky kan man til enhver tid logge seg på sin Drive fra hvilken som helst enhet. Dette gjøres på samme måte som å logge seg på sin G-mail. Det er med andre ord ikke noe problem hvis en elev har glemt sin enhet hjemme eller av andre grunner ikke har den tilgjengelig. Enhver bruker kan logge på hvilken som helst digital enhet uavhengig av fysisk lokasjon og få tilgang til sine egne apper, dokumenter, lekser, prosjekter og lignende.  

Les mer om G Suite for Utdanning 

Google for Education

Ved å oppgradere din skole eller kommune til G Suite Enterprise for Education vil du i tillegg til alle funksjoner i G Suite for Utdanning også få tilgang på utvidede sikkerhetsverktøy, bedre kontroll over dataene  dine og avansert funksjonalitet for videomøter. 

Nysgjerrig på G Suite Enteprise for Education?

Kristin Kollsete
Pedagogisk leder