QR-kode
QR-koder er mye brukt i samfunnet. De minner litt om strekkoder og kan brukes til å hente opp ulik informasjon. Her forklarer vi begrepet og hvordan de kan brukes.
Hva er en QR-kode?
En QR-kode er en todimensjonal, firkantet kode. De minner om strekkoder, men kan holde mye større mengder informasjon. QR står for quick response, og navnet viser til hvor raskt man kan hente frem informasjon ved å scanne koden. Kodene kan scannes fra topp til bunn og fra side til side, slik at man ikke trenger å tenke på hvilken vei man prøver å scanne koden. De er derfor enklere i bruk enn tradisjonelle strekkoder.
Hvordan brukes QR-koder?
Det er enkelt å scanne QR-koder i dag. Flere smarttelefoner har mekanismer som scanner QR-koder direkte i kamerafunksjonen, eller man kan laste ned en app som kan tyde dem. Ved å scanne QR-koden sendes du direkte til kilden for informasjon; det kan være en tekst- eller bildefil, eller en nettside.
QR-koder kan brukes til mange forskjellige formål, blant annet disse:
- På reklameplakater for å lenke til en nettside
- Menyer og bestillingsportaler på restaurant
- For å vise til digitale bruksanvisninger på fysiske produkter
QR-koder kan brukes på flere måter i markedsføring. De bidrar til å effektivisere kundereisen, og potensielle kunder som blir eksponert for dem i markedsføring blir lett ført i ønsket retning. Hvis du ønsker at de skal laste ned nedlastbart innhold, se en video eller melde seg på et event, vil QR-koden enkelt lede dem dit du ønsker.